Historiske Dage 2024 - Indgangspartiet i Øksnehallen

Herlige, historiske bogtips

Formidlernes fristende, håndplukkede historiebøger fra dette års Historiske Dage i Øksnehallen.

Historiske romaner og biografier er populære som aldrig før. Det samme er faglitteratur om personer og begivenheder, der har været med til at forme den verden, vi kender i dag.

”Danmark de første 1000 år”, ”Den dansk-norske skilsmisse 1814”, ”Pigerne fra Sprogø” og ”Maleriets forbandelse” er blot nogle af de nyeste skud på stammen, som blev præsenteret på Folkeuniversitetets årligt tilbagevendende, historiske tag-selv-bord ”Historiske Dage” i Øksnehallen i København.

Vores formidlere Ditte og Hans, som også er med til at planlægge Bibliotekernes Festival for Historie i uge 47, var afsted for at hente inspiration. Her giver de hver deres bud på de bedste, nye historiske udgivelser:

Maleriets forbandelse, bogforside

Maleriets forbandelse (2023)

Der er 250 år mellem denne fortællings udspring og afslutning. Undervejs møder vi storsvindlere, slavehandlere, mistænkelige dødsfald og krukkede kunstsamlere. Den røde tråd rækken af ejere af et gammelt portrætmaleri i guldramme af boghandleren i Asiatisk Kompagni, Christophe Battier (1733-1786). Bogen er en hæsblæsende tour de force, gennem en af danmarkshistoriens kulørte sidegader. Nærmest gonzo-journalistisk inviterer  bogens faghistoriske forfattere os med ind i jagten på afslørende dokumenter og overraskende, geografiske lokationer. Det er forunderlig fortælling og herlig historie.

Lyt også til podcasten: Portræt #36: Maleriets forbandelse

Tænkepauser - Historie - forside

Tænkepauser – Historie

Poul Duedahl påpeger i denne #Tænkepause”, at historien ikke er slut, men kun lige begyndt. Nok er fortiden, et overstået kapitel, men historien forandrer sig hele tiden, når du og jeg, historikere, skolelærere og helhjertede forældre fortolker, fortier og forherliger, hvad der er sket, og hvad det betyder. Hvem bestemmer, hvad fortiden skal fortælle os? Bogen er hurtigt læst, men – pas på: Den giver lyst til mere.

Oprør - Mikkel Fønsskov - forside

Hans anbefaler:
Oprør – en fortælling om frihed, sandhed og vrede mænd

Umiddelbart siger navnene Johan Nielsen og Peter August Wedel nok ikke mange meget. I den lille flække Skårup på Sydfyn, stod de, i slutningen af 1800-tallet – på hver sin side – i en indædt strid om hverdag, værdier og verdenssyn. Mødet mellem den rationelle teolog Peter August Wedel fra København og de lokales drikfældighed, overtro, manglende skolekundskaber – men mest af alt - den lokale spillemand Johan Nielsen, der var stærkt optaget af tidens religiøse vækkelser, var sprængfarligt. Læg hertil et Danmark i forandring; med Grundlov og dermed religionsfrihed. Bogen bærer på den måde den lille fortælling i den store. Og omvendt.

Den dansk-norske skilsmisse 1814 - forside

Den dansk-norske skilsmisse 1814

I Danmark er det i generationers historiebøger blevet kaldt: ”Tabet af Norge”. Men hvordan ser begivenheden ud med norske briller? Siden 1380 havde tvillingriget Danmark-Norge været vævet sammen politisk, sprogligt og kulturelt. Men i 1814 var bruddet uundgåeligt. Få fortællingen, fortalt af en norsk historiker, der udover det større, nordiske broderskabs optik, også sætter den svenske kronprins’ diplomatiske krumspring, der lå forud, under lup. I forlagets præsentation sælges bogen som ”skandinavisk parterapi”; vi kan jo dybest set stadig godt lide vores naboer mod nord.

Anti! Vaccineskepsis gennem historien

Covid-19 satte vaccineskepsis på verdenskortet, men modstanden ulmede allerede ved vaccination mod kopper i 1700-tallet. Er vaccination tvang og et angreb på den enkeltes rettigheder, eller er det tillid til vores sundhedsvæsen og vores regering? Modstanden mod vacciner giver konspirationsteorier liv, og der har været tale om alt fra kolignende gevækster til at vacciner fremkalder autisme hos børn. I "Anti!" får vi et gennemgribende og historisk indblik i alle de metoder, der tages i brug i forsøget på at overbevise befolkningen om, at det er vaccinen, der er farlig, og ikke virussen. Bogen er lige på trapperne og kan snart lånes.

I kapløb med med døden - anæstesi og intensiv terapi gennem 180 år

Sikke en revolution det pludselig var, at man kunne lindre smerter hos patienter på de danske sygehuse, få dem til at falde i søvn og vågne op uden smerter efter en hård og krævende operation. Her får du kirurgiens og bedøvelsens tidlige historie frem til nyere tid, hvor anæstesi kan redde liv eller hjælpe mennesker ud af livet. Bogen kan snart lånes.

Økser over England

Forfatter Martin Jensen dykker ned i historierne om vikingernes erobring af England og der er ingen grund til at pynte på historien, for Martin Jensen mener nemlig de drabelige historier bag Alfred den Store, Bjørn Jernside og Svend Tveskæg er de vildeste. Her får du den upolerede historie om vikingernes rejse fra Jelling til Northumbria.

Ditte anbefaler:
Med de bare næver - danske drabssager

Dette er efterfølgeren på bogen 'En stump genstand' af Frederik Strand, der er museumsleder ved Politimuseet i København. Han kender alt til den danske kriminalhistorie og denne gang dykker han ned i drabssager der er begået uden et mordvåben.