1800 Hvidkål #2: Fra morder til mormon

Biblioteket sætter i ny podcast-serie overraskende lokalhistorier under lup. Dette er andet afsnit.

Det er sankthans; 24. juni 1850. Midsommervarmen ligger tungt over den lille støvede landsby Storvorde, lidt øst for Aalborg. I det lavloftede sovekammer står fem mænd med alvorlige miner.

Med hånden på liget af sin døde kone, som endnu ligger i sengen, påkalder byens populære smed, Christen Jensen, Gud og al hans straffende retfærdighed og benægter pure, at det er ham, der har slået Margrethe ihjel.

Hør, hvad der gik forud for mordet, og hvordan Christen ad flere omgange, efter udstået straf, måtte genstarte sit liv – til sidst som mormon i Utah, USA.

Med kulturhistoriker og forfatter Jakob Ørnbjerg og slægtsforsker og næstformand i for Lokalhistorisk Arkiv for tidligere Sejlflod Kommune.

Musikalsk bagtæppe: ”Filament” og ”Childhood” af Scott Buckley – released under CC-BY 4.0. www.scottbuckley.com.au.
Øvrig musik: "Divertissement - Pizzicato (fra balletten Sylvia)", Kevin MacLeod (incompetech.com) - Creative Commons: By Attribution 3.0, Ouverturen til nationalskuespillet ”Elverhøj” af Frederik Kuhlau, indspillet af Victor Symphony Orchestra, under ledelse af Nathaniel Shilkret i 1908. Joseph Bodin de Boismortier: Opus 1 og 2b og ”Amazing Grace”, sunget og velvilligt stillet til rådighed af the Mormon Tabernacle Choir.

2024 © Aalborg Bibliotekerne