1800 Hvidkål #3 - Hans wendelboe Bøcher foran hvalfangerbåd

1800 Hvidkål #3: Hvalfangeren, den blinde operasanger og den oversete Hollywood-skuespiller

Biblioteket sætter podcast-serien "1800 Hvidkål" overraskende lokalhistorier under lup. Dette er tredje afsnit.

Tredje afsnit af bibliotekets historie-podcast har hele tre hovedpersoner, alle fra familien Klitgaard fra Hals: Faren Christen Julius, der er kaptajn, hvalfanger og jordemoder, sønnen, Thomas Manito, der var feteret operasanger og sønnesønnen Christen, der blev skuespiller i Hollywood, hvor han indspillede mere end 380 film.

Tag med til både Ishavet øst for Island, Sortehavets perle Odessa, Porto Cortes, Chicago og naturligvis Hals og Hollywood. Sammen med arkivleder Tove Michelsen på Historisk Arkiv i Hals og forfatter, journalist og filmanmelder Jacob Wendt Jensen, folder formidler Hans Wendelboe Bøcher den storladne familiefortælling ud på kun 45 minutter.

Afsnittet baserer sig blandt andet på kaptajn Christen Julius Klitgaards selvbiografi: "Fifty Years as Master Mariner" (1930).

Bestil "Fifty Years as Master Mariner" via det Det Kgl. Bibliotek

Lyt også til de to første afsnit i serien:
#1 Generalens hest i bakken
#2 Fra morder til mormorn

Nedenfor finder du en stribe inspirerende titler, der folder afsnittets fortælling yderligere ud. Historien er alle steder, og vi er selv en del af den!

Musikalsk bagtæppe: ”Filament” og ”Childhood” af Scott Buckley – released under CC-BY 4.0. www.scottbuckley.com.au. ”Forrest Lullaby” af Oleksii Kaplunskyi, ”Sedative” og ”Shadows” af LesFM og ”Cabaret” af Benny Hill og "Chasing Victory" af Zakhar Valaha, alle Creative Commons License Attribution 3.0.

2024 © Aalborg Bibliotekerne