Campo, verden vendt på hovedet. AI-genereret i Hieronymus Bosch-stil.
Campo, verden vendt på hovedet. AI-genereret, frit efter Hieronymus Bosch.

Del din historieinteresse i Det Hemmelige Selskab

Det Hemmelige Selskab for Historie optager lige nu nye medlemmer og inviterer til spændende møder i løbet af foråret.

Netop nu kan du sikre dig en plads ved et af bibliotekets hemmelige selskaber, hvor vi taler om det, der ændrede verden? Hver gang åbnes samtalen med et kort, præcist og engagerende oplæg fra en historiker eller museumsformidler.

Ordet er frit. Historien er din!

Det Hemmelige Selskab handler om historie og samvær. Møderne indledes hver gang med et oplæg fra en forsker, historiker eller museumsformidler, der bliver streamet fra et sted i Danmark. Sammen dykker vi efterfølgende ned i historien, og forsøger samtidig at se, hvordan den har været med til at forme vores fælles nutid.

Som medlem skal man ikke læse nogen bøger på forhånd, men bibliotekets mødeleder vil til hvert møde samle og formidle litteraturlister og anbefalinger, og også sørge for at have materiale med, der kan inspirere til den fælles samtale. Lige nu optager vi nye medlemmer, men – shhh! – sig det kun til dine allernærmeste!

Hvornår er det?

Forårets tre møder foregår på Hovedbiblioteket i Aalborg. Du kan deltage i alle tre eller blot et enkelt:

• Tors. 14. marts 2024, kl. 16.30 – 18.00
    Emne: Blinde Vinkler. Billeder af kolonien Dansk Vestindien.
    Oplæg v/ Mette Kia Krabbe Meyer, ph.d., seniorforsker ved Det Kgl. Bibliotek.
    Tilmeld dig via dette link

• Tors. 4. april 2024, kl. 16.30 – 18.00
    Emne: Dansk heksehistorie og museet Hex!
    v/ Lulu Anne Hansen, ph.d., leder af Historieenheden, overinspektør, Sydvestjyske Museer.
    Tilmeld dig via dette link.

• Tors. 2. maj 2024, kl. 16.30 – 18.00
    Emne: Hungerkrigen - Septemberforliget og den danske model
    v/ Kristian Bonde Jørgensen, historiker og formidlingsvært ved Arbejdermuseet
    Tilmeld dig via dette link

Martin Schmidt-Nielsen
Har du spørgsmål til Det Hemmelige Selskab, kan du lige nu kontakte formidler Martin Schmidt-Nielsen på martin.schmidt-nielsen@aalborg.dk. Det er gratis at deltage, men der er kun plads til 14 medlemmer.