Det I anbefaler - familiefavoritter

Det I læser - familiefavoritter

30.06.23
Vi spurgte, og I har svaret: Her deler vores skønne nyhedsbrevsabonnenter deres familiefavoritter med os.

I det seneste nummer af vores nyhedsbrev for børnefamilier spurgte vi jer, hvilke børnebøger der er favoritten hjemme hos jer. Det er der kommet et væld af gode anbefalinger ud af.

Jeres anbefalinger peger blandt andet på, at det stadig er turen værd at besøge både Bulderby, Kardemommeby og Hakkebakkeskoven. Klassikerne er selvfølgelig blevet klassikere af en grund.

Der er også nyere bøger og noget til alle aldre. Det gælder også noget som forældre kan nyde at være med til at læse. Det er endnu en gang anbefalinger fra jer til jer. God fornøjelse.

8 stykker fremragende familieguf

1. "Vores favorit er Rikke Dyrhaves serie "Pigerne i 5.Y”, som så fint spejler en præ-teen i interesser, følelser, familie, selvforståelse, kommende pubertet og venskaber. Serien med pigerne er et kæmpe hit hos min datter på snart 11, som efter sommerferien starter i 5. klasse."
    Find serien 'Pigerne i 5.Y' her

2. "Der er så mange bøger, der er vores yndlings, at hvis vi skulle eje dem alle sammen, skulle vi have en større lejlighed. I stedet har vi dem på baglageret, og bestiller dem til afhentning på det lokale bibliotek, når vi har lyst til et gensyn - og det har vi tit. Skal vi nævne én af dem, er det “Pigen, som ville redde bøgerne.” Eller “Sænk farten”. Eller … nej vent …"
    Find 'Pigen som ville redde bøgerne' her
    Find 'Sænk farten' her

3. "Lige nu er det Sebastian Kleins 100 mest mærkelige dyr, der er mest populær hos os. Det er let lige at læse om et enkelt dyr mere, eller stoppe uden det er midt i et kapitel. Af letlæsningsbøger er det helt klart Krigerprinsessen af Lene Kaaberbøl. Den giver læselyst!"
    Find 'Verdens 100 mærkeligste dyr' her
    Find serien om 'Krigerprinsessen' her

4. "Vores familiefavorit er Folk og røvere i Kardemommeby. Den er sjov, har gode sange og så favner den børn i alle aldre og voksne på en og samme gang."
    Find 'Folk og røvere i Kardemommeby' her

5. "Folk og Røvere i Kardemommeby og Dyrene i Hakkebakkeskoven. Kombinationen af en spændende historie og sjove sange som børnene selv kan synge med på er helt perfekt."
    Find 'Klatremus og de andre dyr i Hakkebakkeskoven' som bog og lydbog her
    Find 'Dyrene i Hakkebakkeskoven' som film her

6. "I vores familie er: Børnenes Danmarkshistorie den store favorit. Vi er en familie med tre børn og to voksne som alle elsker at læse og få fortalt historier. Børnenes Danmarkshistorie er vores favorit med fortællinger op gennem tiden og til læring for alle tre børn. Den skaber gode snakke og giver anledning til mange spørgsmål om hvordan livet har forandret sig op gennem tiden."
    Find 'Børnenes Danmarkshistorie' her

7. "Der er så mange gode. Vi læser i øjeblikket børnene i Bulderby og hygger meget omkring de mange gode kapitler."
    Find 'Børnene i Bulderby' her

8. "Vores yndlingsbørnebog er Sigurds Danmarks histore. Vi læser den for to drenge på nu 5 og 7 år. Vi har nok læst den 7 gange i alt og hver gang er der noget nyt i historien vi lægger mærke til og taler om."
    Find 'Sigurd fortæller Danmarkshistorie' her

Send os jeres anbefalinger

Vi vil altid gerne høre fra jer og dele jeres læseoplevelser og anbefalinger videre. Så hvis I vil dele jeres største læseoplevelse som familie, en god anbefaling eller hvad I læser lige nu. Så tøv ikke med at skrive til os på nyheder-bibliotek@aalborg.dk. Det er selvfølgelig anonymt.

Vil I være en del af holdet?

Hvis I vil være en del af holdet der jævnligt får spørgsmål om læse- og biblioteksvaner og samtidig deltage i konkurrencer med bogpræmier, få inspiration og nyheder fra biblioteket, kan I tilmelde jer vores nyhedsbreve. Læs mere og tilmeld dig nyhedsbrevene her.