Det I læser: De bedste bøger fra 2023

08.01.24
Vi elsker at høre jeres boganbefalinger! Og hvad er bedre end at skyde det nye år i gang med jeres bud på de bedste bøger fra året der gik? Her får du 10 anbefalinger på bøger, der er udgivet i 2023.

Boganbefalinger fra jer til jer

Vi har spurgt jer om de bedste bøger fra 2023. Ikke overraskende er I mange, der anbefaler de yderst populære titler ’Atlas: Historien om Pa Salt’ af Lucinda Riley og ’Pilgrim’ af Jens Henrik Jensen. Men I anbefaler også mange andre bøger fra 2023, som er værd at vende blikket mod.

Jeres 10 yndlingsbøger fra 2023:

1. ’Oplevelsessamfundet’ af Svend Brinkmann

”Virkelig god bog. Den belyser virkeligheden på en humoristisk måde.”
Lån ’Oplevelsessamfundet’ af Svend Brinkmann gennem Bibliotek.dk her.

2. ’Kemi for begyndere’ af Bonnie Garmus

”Den bedste bog jeg har læst, der er udgivet i 2023, er ’Kemi for begyndere’ af Bonnie Garmus. Det er en fed bog, der virkelig viser et samfundsbillede fra en tid, hvor kvinder kunne være nok så kloge, men ikke være i nærheden af at blive anerkendt for det. Den er SÅ velskrevet.”
Find ’Kemi for begyndere’ af Bonnie Garmus her.

3. ’Terminalen’ af Michael Katz Krefeld

”Det er en spændende bog om Ravn og Møffe, der er svær at lægge fra sig. Jeg syntes dog at den sidste del af bogen går lidt stærkt, det er knap så uddybende, så det er svært at se det hele for sig.”
”Det er en bog i en spændende serie med skæve personligheder og god humor.”
Find ’Terminalen’ af Michael Katz Krefeld her.

4. ’Løb som floden’ af Shelley Read

”Den bedste bog i 2023, jeg har læst, er ’Løb som floden’. En fantastisk historie, der griber en om hjertet. Samtidig med fantastiske naturbeskrivelser. Virkelig medrivende.”
”Kunne ikke slippe den, så fængslende en beretning. Og den er fantastisk skrevet om en kvindes skæbne og et valg, hun må tage som ung.”
Find ’Løb som floden’ af Shelley Read her.

5. ’Naturdannelse året rundt’ af Nikolaj Voldum Ahlburg

”Den er informativ, lærerig, spændende, en pageturner og fyldt med flotte, stemningsfulde billeder. Jeg blev helt væk i den og følte, jeg var med på de ture, Nikolaj skriver om. Jeg lærte en anden måde at være i naturen på, og jeg har også planer om at afprøve nogle af de ting, han nævner. Der var også flere lærerige input, hvor Nikolaj går i dybden. Det er den første bog, jeg faldt over fra forfatteren, men jeg er så fascineret, at jeg er nødt til at læse endnu mere om og fra ham.”
Find ’Naturdannelse året rundt’ af Nikolaj Voldum Ahlburg her.

6.’Under en anden himmel’ af Mich Vraa

”Jeg synes hele tiden, at man var nysgerrig efter at læse videre.”
Find ’Under en anden himmel’ af Mich Vraa her.

7. ’Røde linjer’ af Elsebeth Egholm

”Forfatteren har en evne til at formidle i en fængslende grad. Hun beskriver lokationer, vi kender, og man drages ind i historien via de personer, som man kender eller genkender fra tidligere bøger. Uden at sige for meget er plottet godt udtænkt og beskrevet.”
Find ’Røde linjer’ af Elsebeth Egholm her.

8. ’De bedste familier’ – Kim Blæsbjerg

”Den får mig til at tænke på forureningen både dengang og nu. Giver et godt billede af kvindeliv dengang. Det at tage en uddannelse var ikke en selvfølge for gifte kvinder eller kvinder i det hele taget, deres plads var i hjemmet.”
Find ’De bedste familier’ af Kim Blæsbjerg her.

9.’Halvt fuldendt’ af Lars Hjortshøj og Benjamin Koppel

”Skønne "samtaler" mellem et par herlige gutter. Tårerne trillede, men det var af grin.”
Find ’Halvt fuldendt’ af Lars Hjortshøj og Benjamin Koppel her.

10. Vi er vores valg” René Dahl Andersen

”En hudløs og ærlig bog. Meget personlig historie. Der er en pris for alle vores handlinger – her en meget stor pris.”
Lån ’Vi er vores valg’ af René Dahl Andersen gennem Bibliotek.dk her.