Danske soldater i formation på Camp Bastion, Afghanistan, 20. maj 2014.
Camp Bastion, Afghanistan. Foto: Sgt. Jessica Ostroska, DoD Public Domain.

På mission for Danmark

5. september er flagdag for dem, der er eller har været udsendt på en mission af Danmark. På biblioteket kan du hver dag møde dem i bøger, artikler og på film.

Da Kim Eg Thygesen i 2006 kom hjem fra sin første udsendelse med Bornholms Letopklaings Eskadron til Afghanistan, oplevede han, hvordan soldater fra særligt USA og Storbritannien blev hyldet for deres indsats på en helt anden måde, end han og hans kammerater blev det i Danmark. Han skrev derfor til forsvarsministeren og begyndte at samle opbakning i offentligheden til etablering af en dag, hvor danske soldater kunne blive hyldet på samme måde som deres udenlandske kolleger.

Ideen blev først afvist, men pres fra både soldater og befolkningen fik regeringen til at ændre holdning. 5. september 2009 blev første, officielle flagdag til ære for personer, der "er eller har været udsendt på en mission af Danmark på baggrund af en beslutning truffet af regering, Folketing eller en minister".

Se alle Danmarks officielle flagdage på Justitsministeriets hjemmeside.

Det officielle Danmark markerer hvert år dagen kl. 12 med kransenedlæggelse på Kastellet, en mindegudstjeneste for Danmarks faldne i Holmens Kirke og en parade for årets udsendte på Christiansborg Slotsplads.

Udsendte på hylderne

I dag har Kim Eg Thygesen lagt sin militære karriere bag sig, men fortællingerne om Danmarks tusindvis af udsendte - militær, sundhedspersonale, catering, diplomati etc. - findes på bibliotekets hylder og streamingtjenester.

Hejs flaget, grib en bog og send Danmaks udsendte en tanke!