Den gamle bydel i Jerusalem bag pigtråd.
Jerusalems kupler bag pigtråd. Foto: Cole Keister / Unsplash

Israel-Palæstina - smeltedigel og krudttønde

Konflikten mellem jøder og palæstinensere er langvarig og voldsom. Vi har samlet en bred vifte af litteratur, som på forskellig vis kan belyse årsagerne og måske en vej frem.

Kulturel smeltedigel og krudttønde er to begreber, der ofte benyttes om Israel/Palæstina.

Netop nu, i 75-året for oprettelsen af staten Israel, er en konflikt, der er endnu ældre, igen brudt ud i lys lue. Men hvad handler konflikten egentlig om?

Kerneproblemet er, at to forskellige folk – jøderne og palæstinenserne – begge kræver suverænitet over de samme landområder. Og begge påberåber sig både historisk og religiøs ret til territorierne.

Bliv endnu klogere på Israel-Palæstina-konflikten med Bibliotekernes Faktalink.dk.

Vi har samlet en bred vifte af litteratur, som på forskellig vis kan belyse den langvarige og blodige konflikt. Listen favner både faglitterære bøger om oprettelsen af staten Israel og konflikten mellem de to folk og romaner og krimier, der foregår i området Israel/Palæstina, da vi mener at fiktion har en helt unik evne til at beskrive de psykologiske og sociale forhold mellem mennesker, der i sidste ende kan udvikle forståelse og empati.

Listen er udarbejdet med et stærkt ønske om en fredelig løsning på den frygtelige konflikt.