Far der sover ved sit barn

Bøger til den kommende og nybagte far

Vores kollega og PR-koordinator ved Aalborg Bibliotekerne er lige blevet far. Op til den kommende familieforøgelse havde Allan rig mulighed for at fordybe sig i bibliotekets mange bøger til kommende og nybagte fædre. Her deler han sine bedste læsetips.

Hvad enhver far bør vide – Thomas Skov

Reserver 'Hvad enhver far bør vide' her

Mens vi ventede på at vores lille pige skulle komme til verden, fandt jeg Thomas Skovs 'Hvad enhver far bør vide', som jeg indtog som lydbog indlæst af forfatteren. Thomas Skov manglede selv en bog til fædre og valgte derfor at skrive bogen. Han giver en  række gode råd til den kommende far og med lune og glimt i øjet fortæller han om op og nedture, om hvad han gerne ville have vidst, inden han blev far, og hvad han gerne ville gøre anderledes. Alle kapitler krydres med kommentarer og anekdoter fra Skovs
facebookfædregruppe, og det fungerer ret godt.

Det er befriende at høre om andre, som også har været nervøse, lidt paniske og som har følt sig både overvældet og underforberedt, og som alligevel har fået det til at fungere hen ad vejen. Samtidig slår bogen et fint slag for, hvor vigtig det er, far melder sig ind helt fra første færd:

”…Det er det, vi kan. Vi kan være den faste støtte, når alt er et kaos af følelser, modermælk, afføring og gylp. Så er der brug for fædre, der bevarer roen. Fædre, der kan købe en rullekebab og sætte en vask over. Fædre, der kan trille en tur med barnevognen, så mor kan få en halv time på øjet eller et bad..."

9 måneders ubetinget af Heino Hansen

Reserver '9 måneders ubetinget' her

Jeg synes, Heino Hansen er et af landets sjoveste mennesker. Han har altid et skævt blik på verden og hverdagen, og så er han ikke bange for at udlevere og udstille sig selv. I '9 måneders ubetinget – en fars graviditet' kan du uge for uge grine med, når Heino  fortæller om oplevelserne under konens første graviditet med alt hvad der hører til af drama, jordemoderbesøg, graviditetshjerne og andet godt.

Politikens Graviditetsbog af Lene Skou jensen

Reserver 'Politikens Graviditetsbog' her

Det her er ikke en bog specifikt til mænd, og det er ikke, modsat de to bøger ovenfor, en specielt medrivende eller sjov bog. Det er til gengæld et fantastisk opslagsværk, hvor du kan læse om alt, der sker og kan ske uge for uge under en graviditet. Den er guld værd, når du skal forstå, hvad der sker med din kones eller kærestes krop og med det lille barn i maven. Vi legede f.eks. ”hvilken madvare er vores baby i denne uge”, inden vi slog op i bogen. Alene under ”K” finder du nyttig information om kost, kejsersnit og komplikationer og dertil kommer alt muligt andet nyttigt.

Når storken så har afleveret baby, kan I skifte til 'Politikens Babybog', som fortsætter med det, der værd at vide efter fødslen.

Reserver 'Politikens Babybog' her

Bogen om det præmature barn - Lene Hedengran Rasmussen

Reserver 'Bogen om det præmature barn' her

Min datter havde travlt, så hun meldte sin ankomst 8 uger for tidligt. Det betød et ophold på neonatal, og en helt anden og tidligere start på livet som forældre, end vi havde regnet med og forberedt os på. Det er en stor omvæltning og en utrolig stressende situation at stå i. Heldigvis har Lene Hedengran Rasmussen skrevet en bog til netop den situation. Bogen er både til forældre og fagpersoner, og kommer hele vejen rundt om det for tidligt fødte barn fra mad til motorik og alt derimellem. Den har været god som redskab til at forstå den nye virkelighed min lille familie stod i.

'Bogen om det præmature barn' kan også anbefales til pårørende, hvis de gerne blive klædes bedre på til at møde og forstå jeres lille ny for tidligt fødte vidunder.

Lige en enkelt bog til mor: Hvor lagde jeg babyen? af Julia Lahme

Reserver 'Hvor lagde jeg babyen her'

Min kone læste 'Hvor lagde jeg babyen' af Julia Lahme mens vi lå på sygehuset. Hun beskriver bogen som en befriende og morsom dagbog om at være ny mor. Den er skrevet af en nybagt mor, som starter med at stræbe efter den perfekte barsel, men som efterhånden må give køb på de høje ambitioner og indse, at også hun blot er et menneske, og at det også er ok. Et dejligt indblik i barslens (u)lyksaligheder og en god påmindelse om, at tiden hjemme med baby, mødregrupper og alt hvad der der til hører, både kan være dejlig og anstrengende på samme tid.

'Hvor lagde jeg babyen' er også en fortælling om, at du sagtens kan være en fantastisk mor, selvom du skærer nogle hjørner, hjemmet ikke  altid er skinnende rent, og du drysser kridhvidt sukker på havregrøden for at få ungen til at spise det.

Der er flere bøger til dig, der snart bliver eller som lige er blevet far. Dem har vi samlet nogle af herunder.

Tillykke og god læselyst.