Sopransax foran blåtonede bogrygge

Bogblues og jazzede linjer

'Den Blå Festival' rammer igen Aalborg. Nye (og gamle) lyttere og læsere kan begynde her.

For 25. gang indtager ’Den Blå Festival’ Aalborg med swingende jazz og tung blues. Fra den 16.-20. august spiller en perlerække af danske og udenlandske musikere rundt om i byen, og med ganske få undtagelser er der gratis adgang til det hele.

Også bibliotekets bogreoler bugner musikken. På hylderne med biografier finder du både Armstrong, Asmussen, Gillespie og NHØP, og B. B. King, Clapton, Holtsø, Thilo og mange andre.

Og lytter du efter, finder du let jazzede akkorder og djærv blues i romaner af for eksempel Roddy Doyle, Toni Morrison, Hemingway og Knud Sønderby.

Trænger du bare til en generel indføring i jazzens mysterier og bluesens rødder, er vi også leveringsdygtige. Neden for har vi nemlig samlet lidt af det hele, så du er klar til ’Den Blå Festival’.

Se programmet for Den Blå Festival.

Hør også DR-podcasten ”Farlige toner – historien om dansk jazz”.