Bibliotekar Hanne Guldhammer sidder i krimiafdelingen på Hovedbiblioteket

Hanne anbefaler: 5 krimiserier du SKAL læse, inden du dør

Hvilke fem krimiserier skal du have læst, inden du dør? Det spørgsmål stillede jeg én af mine mest krimikyndige kollegaer. Her er listen og der er knap 50 bøger alt i alt, så du kan rolig gå i gang.

Min kollega Hanne elsker krimier. Ja hun elsker dem faktisk så meget, at når hun går hjem fra en hel dag på biblioteket, hvor hun har anbefalet krimier til vores krimihungrende gæster, så skriver hun om krimier på hendes krimibogblog "Læsegodter". Den kan du finde på facebook her - der er også andet end krimier.

Det jeg prøver at sige er, at Hanne ved, hvad hun snakker om, når det kommer til krimier. Derfor har jeg spurgt hende: "Hanne... Hvilke fem krimiserier skal jeg nå at læse, inden jeg dør?" Her er hendes svar:

5 krimiserier, du skal læse inden du dør

Jeg har rigtig mange yndlingsforfattere inden for krimigenren, og det er supersvært at vælge fem ud.

Her er alligevel fem serier, som jeg til enhver tid selv ville læse igen, og som jeg anbefaler til alle, der elsker krimier. Hvis du spørger igen i morgen, kan det være listen ser helt anderledes ud.

Fælles for alle serier er, at de er autentiske, har gode mellemmenneskelige sidehistorier og gør mig frustreret når en bog slutter. Fordi jeg vil gerne læse videre og videre. Og videre.

En garvet politibetjent og en ung journalist

Thomas Enger og Jørn Lier Horst vil altid være på min topliste. Sammen skriver de bøgerne om Alex Blix og Emma Ramm. En garvet politibetjent og en ung journalist. Jeg synes, at de er superspændende og meget barske, for der skånes ingen, og det er meget realistiske set-ups. Det er bøger jeg sluger råt, og de kan rumstere i tankerne længe efter den sidste side. Jeg vil lige nævne, at begge forfattere også skriver fremragende krimier hver for sig. De er dog ikke så blodige som nummer to på denne liste.

Find serien om Alex Blix og Emma Ramm her

Harry Hole selvfølgelig

Jo Nesbøs bøger om Harry Hole pryder min bogreol. Alle 13, selvom der kun skulle have været 10, og døren til nummer 14 ikke er lukket. Serien er velkendt for mange krimilæsere. Den fordrukne, hårdkogte, brutale, ensomme Harry med det bløde hjerte. Her er der blod, skræk og isnende mordere nok til mange søvnløse nætter. Jeg holder af Hole, selvom - eller måske fordi, han af og til er et stædigt skvat.

Find serien med Harry Hole her

Så spændende at jeg glemte at stå af toget

Islandske forfattere kan altså noget. Yrsa Sigurdardòttir er min personlige favorit. Jeg siger farvel til omverdenen, når jeg får hendes nyeste bog i hånden. Så meget, at jeg på vej til Krimimessen glemte at stå af toget i Horsens. Bedre anbefaling kan jeg ikke give. Krimiserien om Huldar og Freyja er gysende god.

Find serien om Huldar og Freyja her

Afdeling Q nærmer sig sin afslutning

Så er der Jussi Adler-Olsen. Han er virkelig god til at kringle en handling, omkring noget der er sket eller kunne være sket. På én gang er bøgerne knusende grusomme, og alligevel formår Adler-Olsen at tilføje en menneskelige varme gennem sammenholdet i Afdeling Q. Sidste bog udkommer i november 2023, og jeg glæder mig afsindigt til at læse den. Med det in mente kan jeg ikke lade være med at tænke på det enorme pres, der ligger på bestsellerforfattere.

Find serien Afdeling Q her

Tæt på virkeligheden

Endelig har jeg valgt Kim Faber og Janni Pedersens bøger om Martin Juncker og Signe Kristiansen. Bøgerne tiltaler mig, fordi de er så tæt på virkeligheden, som de kan komme, både hvad angår plot og persongalleri. Der er intet i deres bøger, der ikke kunne ske. Der ligger tydeligvis en grundig research bag, og som læser fornemmer man journalisternes skarpe analytiske evner.

Find serien om Martin Juncker og Signe Kristiansen her