En cykelrytter passerer Kunsten - museum of modern art Aalborg på sin enkelstartscykel.
Foto: Lars Møller

Nyd DM-ugen i Aalborg - og dyrk sporten hjemmefra bagefter

I denne uge er der DM-uge i Aalborg. Der er lagt op til uforglemmelige oplevelser med 3000 atleter, der dyster i flere end 35 sportsgrene om over 200 danske mesterskaber. Tag ud og nyd sporten, besøg biblioteket og tag en sportsbog med hjem.

Du kan gå fra den ene sportsoplevelse til den anden i hele Aalborg og nyde en sportsspækket havnefront, hvor alt fra stangspring over bueskudning til kampsport skal finde nye danske mestre.

I år er der også rig mulighed for selv at få sved på panden i Spar Nord Fondens kom-og-prøv-park i Utzon Parken. Når du er træt, kan du kigge forbi biblioteket og tage en god sportsbiografi med hjem. Vi har anbefalinger længere nede.

Varm op til Touren

Til DM-ugen kan du fx varme op til Tour de France med DM i både enkelstart og landevejscykling, hvor mange af de danske stjerner kommer hjem og dyster om dannebrogstrøjen. Det gælder Mattias Skjelmose, der netop har vundet Schweiz Rundt, hans holdkammerat og tidligere verdensmester, Mads Pedersen, Magnus Cort, der bjergtog hele Danmark, da touren var forbi sidste år, og mange mange flere. For slet ikke at tale om Emma Norsgaard med flere, der skal forsøge at tage revanche mod humørbomben Cecilie Uttrup Ludwig, som vandt vindernes linjeløb sidste år.

Det er anden gang i træk, Aalborg er vært for DM-ugen, og det er også sidste gang i denne omgang, da en ny by skal være vært for det såkaldte ”mini-OL” næste år. Så det er med at komme af sted.

Hvis DM-ugen ikke er nok sport, så har vi herunder 10 bøger om danske sportsfolk, du lige kan læse, henover sommeren.

10 spændende danske sportspersonligheder