Hvad lærte jeg egentlig af energikrisen?

Jeg hoppede med på bølgen, da det blev en folkesport at spare strøm. Det kickstartede min entusiasme at låne en strømmåler på biblioteket, og så var det sjovt og lærerigt at nørde lidt med en elmåler og en lommeregner.

At spare på strømmen er ikke bare en vej til at spare penge. Det er også en vej til at sikre en tryg og stabil energiforsyning. Sidste år oplevede vi, hvordan en energikrise hurtigt kan indtræffe, når verden omkring os er ustabil. Elpriserne var på himmelflugt, og det ansporede rigtig mange folk til at spare på strømmen. På biblioteket blev vores elmålere revet af hylderne. Mange var motiverede for at få overblik over deres private elforbrug. Heldigvis er elprisen dalet igen. Det samme er interessen for at låne en elmåler dog også. Det er en skam.

Hvorfor ikke fortsætte de gode vaner med at spare på strømmen? At nedbringe vores energiforbrug med grøn adfærd er godt for både pengepung og klima.

Hvis du mangler overblik over, hvor meget strøm dine apparater sluger, kan du låne en af vores elmålere.

Det gjorde jeg sidste år, og det gav mig et godt overblik over elforbruget i mit hus. Der findes mange generelle el-spareråd, men at se på ens egne el-appatater giver en konkret viden.  Den viden kan være værdifuld.

Jeg lånte en måler i 14 dage. Den var meget nem at bruge, og jeg lærte følgende:

• Jeg støvsugede mit hus på 14 minutter og brugte 0.167 kwh.
  • Jeg streamede en tv-serie på mit tv med lyd i en soundbar gennem et Apple Tv og en tændt internetrouter.  På 1 time brugte jeg 0.093kwh. Konklusion: Det er mere rentabelt at slappe af foran et tv end at støvsuge.
  • Det tog mig 3 minutter at koge 1 liter vand på min elkedel. Jeg brugte 0.103 kwh.
  • En LED-pære i en bordlampe brugte meget lidt strøm. 1 time = 0,001 kwh. Jeg behøver ikke at sidde i mørke, hvis jeg har en LED-pære.
  • Tørretumbleren er en energisynder: En lille maskinfuld fik 1 time og 21 minutter, og jeg brugte 1.149 kwh. Jeg hang straks en ekstra tørresnor op ude i haven.
  • Jeg gik på opdagelse i min vaskemaskines forskellige programmer: En øko-vask på 60 grader brugte 0,736  kwh men tog hele tre timer. En intensiv kvik 60 grader brugte derimod 1,242 kwh. Begrebet tid er penge fik en ny betydning for mig.
  • Jeg målte 2 timer på mit køle-fryseskab, som brugte 0.048 khw. Det var hæderligt. Min låge-adfærd spillede dog meget ind. Køleskabet gik nærmest i dvale, når lågen var lukket. Det kølede med en effekt på sølle 2 watt. Når lågen blev åbnet og lukket, arbejdede kompressoren med en effekt på 96 watt.
  • Jeg har to internetroutere, som på 1 time bruger 0.010 kwh. Hvis jeg slukker dem om natten, kan jeg spare et par hundrede kroner om året. Det er dog lidt bøvlet, at man skal huske at tænde for at få forbindelse til omverdenen igen.

Sammenfatning:

Jeg dyrker stadig elspare-folkesporten til en vis grad, fordi jeg har fået en bevidsthed om, hvordan forbrug og min vaner spiller sammen. Ved at gennemgå mine vaner og mine apparaters forbrug, fik jeg anledning til at forholde mig til min elaftale, om hvorvidt fast eller variabel kwh-pris giver bedst mening for min husstand i forhold til f.eks. planlægning af tøjvask. At nørde med en elmåler gav anledning til at forholde mig aktivt til, hvordan jeg bedst sikrer en sund balancegang mellem, hvad der er praktisk og let, prisbevidst og miljørigtigt.

Hvis du har lyst til at undersøge dit strømforbrug med en elmåler, så kan du reservere en her: https://www.aalborgbibliotekerne.dk/ting/object/870970-basis%3A135046035

Du kan finde gode strømsparetips her: https://sparenergi.dk/

Husk også, at du kan møde Aalborg Kommunes Grønne agenter på Hovedbiblioteket hver torsdag fra 9-15. De kan give dig gode tips til, hvordan du bidrager til den grønne omstilling.