Vikingeborgen Fyrkat, set fra luften.

Verdensarv i baghaven og på boghylderne

120 meter i diameter og mere end 1000 år gammel. Og så er den netop kommet med på UNESCO’s Verdensarvsliste.

Vikingeringborgen Fyrkat ved Hobro er spændende og inviterer til oplevelser og historiske fortællinger. Med optagelsen på UNESCO's Verdensarvsliste, der optegner, benævner og beskytter steder, som har enestående betydning som menneskehedens fælles arvegods, er den runde borg - sammen med Aggersborg ved Aggersund, Trelleborg ved Slagelse, Borgring ved Køge og Nonnebakken i Odense – kommet i liga med blandt andet Jellingmonumenterne, Kronborg og Roskilde Domkirke, den historiske midtby i Brugge, Karpaternes stolte bøgeskove, Versaillesslottet uden for Paris, Kongebakken i Ambohimanga, Serengeti i Tanzania og Frihedsgudinden i New York.

Listen omfatter september 2023: 1179 steder, i 166 lande, heraf 919 kulturelle og 221 naturlige ... og altså nu også fem danske ringborge (som dog på listen blot tæller som en enhed).

Vi kipper med flaget og byder nedenfor på en liste med bøger om vikingeborge, vilde monumenter, naturparker og bygningsværker; allesammen del af vores fælles verdensarv.

Se den komplette liste på UNESCO’s Verdensarvs hjemmeside.

Smut også forbi Fyrkats hjemmeside

Hvad er Verdensarvskonventionen?

I 1972 tilsluttede Danmark sig Verdensarvskonventionen, der forpligter lande til at bevare den del af verdens kultur- og naturarv, som er umistelig for menneskeheden.

Bevarelsen skal sikre, at områderne bliver brugt og besøgt, uden at det medfører slitage på omgivelserne og lokalmiljøet.

Med optagelsen af de fem ringborge, er Danmark nu på listen hele 11 gange:

Se hele UNESCO's Verdensarvsliste.