Nærbillede af vand i bevægelse.
George Hodan - CCo Public Domain

Vand på hjernen og hylden

Temperaturen stiger. Tørken kradser. Afbrændingsforbud og bålløs sankthans er i vente. Vi trænger til vand!

Vi trænger til vand. Faktisk er vi vand. Mere end halvdelen af menneskets krop består af vand. Alene hjernen indeholder 85% af den van(d)vittigt vigtige kemiske forbindelse mellem to dele brint og en del ilt (H2O).

Hvis vi ikke får nok at drikke, får vi hovedpine, mister koncentrationen og korttidshukommelsen. Vand har med andre ord en vigtig, livgivende kraft, der samtidig former vores natur og understøtter økosystemer, og der – ikke overraskende – også giver inspiration og næring til kunst, arkitektur og litteratur.

En verden uden vand

Prøv at lukke øjnene og forestille dig springvandet i KUNSTEN’s skulpturpark – uden vand; eller Rubjerg Knude Fyr, Aarhus midtby, Monets åkander, filmklassikere som ”Avatar”, ”Titanic” og ”Martha” eller litterære klassikere som ”Kaskelotternes sang”, ”En verdensomsejling under havet” eller H.C. Andersens ”Den lille havfrue” – alt sammen uden vand! – Nej, vel!?

Vi har fundet vand!

Vi har ledt efter vand på bibliotekets hylder og i kælderen. Nedenfor finder du en (vand)perlerække af titler, der på en eller anden måde tager udgangspunkt i det livgivende vand.

Her flyder fagbøger med lutrende lovtekster om vand og miljø. Her er medrivende gennemgange af klimatiltag og verdensmål. Her erbrusende børnebøger om vandets cyklus, kvægende krimier og skummende spændingsromaner, som Clive Cusslers ”Blåt Guld”, om miljøaktivisten Kurt Austins kamp for at redde verdens ferskvandsforsyninger. Og så er her plaskende, pluttende poesi i stilt rindende samlinger.

Er det ikke nok, er her 10 timers uafbrudt rislende lyd af vandløb.

Værsgo’ at tage en dukkert og slukke tørste! – Ah!

Læs mere om FNs verdensmål #6: Rent vand og sanitet.