Hvad skal vi spise?

Af Anonym (ikke efterprøvet)
11.03.22
Hvorfor lider så mange folk i vestlige samfund af livstilssygdomme og overvægt? Og hvilken rolle spiller ernæring i det? Denne artikel giver et overblik af standpunkterne, der eksisterer i denne debat.

Plantebaseret kost

Plantebaseret kost betyder, at man spiser meget lidt eller helt undgår dyreprodukter som fisk, æg, mejeriprodukter og kød, og i stedet spiser hovedsageligt planter, især frugt, grønsager, nødder, fuldkorn og bælgfrugter som linser og bønner.

Kinastudiet

En af de bøger, der har været banebrydende for den plantebaserede bevægelse, er "Kinastudiet" af T. Colin Campbell. Den fortæller historien om et studie, der blev gennemført af forskere i Kina og USA, i 1970'erne, som undersøgte sammenhængen imellem kost og sygdomme som blandt andet kræft, hjertekarsygdomme, diabetes og fedme.

De opdagede, at alle disse sygdomme var langt mere sjældne i Kina end i USA på det tidspunkt, og at kineserne spiste en kost med mange flere grønsager og meget færre animalske fødevarer. Senere, da Kina blev mere udviklet og kinesernes indtag af animalsk kost, kunne man se, at de ovennævnte sygdomme steg. Derfor ved man, at forskellen ikke bare skyldes genetik.

Campbell anbefaler på baggrund af sit studie en kost baseret hovedsageligt på planter.

Lån ”Kinastudiet” af T. Colin Campbell

Hvordan du undgår at dø

I de følgende årtier er der sket en del indenfor forskningen i plantebaseret kost. Og det dannede baggrunden for Doktor Michael Gregers bog ”Hvordan du undgår at dø”, som også er meget kendt i den plantebaserede sfære.

Bogen gennemgår de hyppigste dødsårsager i den vestlige verden, som f.eks. hjertekarsygdomme, kræft, blodtryk, diabetes og meget mere, og præsenterer argumenter for hvordan en plantebaseret kost kan være med til at formindske risikoen for at få disse sygdomme. Den anbefaler den samme slags kostplan som Kinastudiet, men går meget dybere i detaljerne omkring hvorfor denne kost har den effekt, som den har.

Hovedkritikken imod en plantebaseret kost er, at det for mange mennesker ikke er muligt at få nok af bestemte næringsstoffer uden at indtage en vis mængde dyreprodukter, især børn.

Lån ”Hvordan du undgår at dø”

Low carb ernæring

Low carb betyder ”lav på kulhydrater”, dvs. en kost hvor man er påpasselig med ikke at spise for mange kulhydrater såsom fødevarer der indeholder sukker, men også brød, ris, havre, frugt og kartofler. Teorien bag dette er, at vi spiser for meget og er overvægtige, fordi kulhydrater øger vores appetit og giver ustabilt blodsukker.

Dr. Atkins Kostrevolution

Den bog, som har haft størst indflydelse på low carb-bevægelsen, er Doktor Aktins Kostrevolution (fra 1972), som anbefaler hovedsageligt at spise fedt som primær energikilde. Kostplanen består hovedsageligt af æg, fisk og kød men også planteråvarer som grønsager, nødder, oliven, avocado og bær.

Kritikere, som er tilhængere af en plantebaseret kost, har kaldt denne bog for farligt. De siger, at selv om Atkins-kuren hjælper med vægttab, kan der være konsekvenser at spise så mange dyreprodukter.

Lån ”Dr. Atkins nye Kostrevolution”

Anklagen mod sukker

Tilhængerne af plantebaseret kost og low carb har siden 70'erne været i debat med hinanden. En anden kendt bog, der kom med et argument i debatten på low carb-siden, er ”Anklagen mod sukker” af Gary Taubes.

Han tvivler på troværdigheden af den forskning, som viser at indtagningen af dyreprodukter er årsagen til alle vores livsstilssygdomme, og han mener, at det er forarbejdede kulhydrater, især sukker, der skal få skylden. Han anklager sukker for at være hovedårsagen til fedme, kræft og diabetes.

Hans argument er bland andet, at de eneste studier, som viser, at sukker ikke skader os, er sponsoreret af sukker-industrien.

Lån ”Anklagen mod sukker”

Fordelen ved vægttab

Overvægt i sig selv er en kæmpe risikofaktor i udviklingen af hjertekarsygdomme, diabetes og kræft. Så hvis en low carb kostplan, som inkluderer dyreprodukter, hjælper en overvægtig med at tabe sig og holde en sund vægt, har kosten nok haft en positiv indvirkning på helbreddet. Men plantebaserede læger som Michael Greger mener, at der stadig er en vis risiko for at få livsstilssygdommene på en low carb kostplan, selv hvis man har tabt sig, hvis denne kostplan indeholder for mange dyreprodukter. Og at man kan formindske sin risiko endnu mere, hvis man også skærer ned på dem foruden kulhydraterne. På den anden side i debatten bliver der sagt, at man også skal være forsigtigt med ikke at skære for meget ned på animalske produkter, fordi de indeholder mange vigtige næringsstoffer.

Se hvad sundhedsministeriet siger om overvægt her

Så! Hvad skal vi spise?

Det kan være et svært spørgsmål at svare på. Vi ved, at der er noget i moderne kost, der gør os fede og syge. Derfor anbefaler forfatteren Michael Pollen i sin bog ”Food Rules”, at man spiser en varieret og traditionel kost, frem for en moderne kost.

Lån ”Food Rules”

Der findes også læger, der mener, at det er lige så vigtigt hvornår og hvor ofte vi spiser som det er, hvad vi spiser. Jason Fung anbefaler i sin bog ”Den store guide til faste”, at vi faster indimellem og spiser færre måltider i løbet af dagen.

Lån ”Den store guide til faste”

Kød

Debatten om i hvilke mængder kød, mælk og æg er skadelige for os, er stadig i gang. Så indtil vi har klare svar, giver det måske mening ikke at spise flere animalske produkter end nødvendig - bare for en sikkerhedsskyld. Det er også bedre for klimaet.

Forarbejdede versus uforarbejdede fødevarer

Det eneste, som alle sider i kostdebatten er enige om, er at de færdiglavede og forarbejdede madvarer, der tit indeholder tilsat sukker og olier, er dårlige for vores helbred og øger chancen for at tage på. Det er alle de ting, vi godt ved er usunde: tomme kalorier som chips, dips, slik, snacks og meget mere.

Og alle i debatten er enige i, at det vi burde spise i stedet, er uforarbejdede og minimalt forarbejdede råvarer. Det, de ikke er enige om, er hvor mange af disse råvarer skal være animalske eller plantebaserede.

Kostråd

Mennesker har forskellige behov. Så man kan ikke anbefale den samme kostplan for alle. Men man kan give generelle kostråd, som de fleste med fordel kan rette sig efter. Michael Pollen for eksempel anbefaler helt enkelt: ”Spis mad, ikke for meget, hovedsageligt planter.” Den påstand kan faktisk forenes med det, som fortalere af den  plantebaserede kost og low carb mener.

Se hvilke kostråd sundhedsstyrelsen giver her

Inspiration