Udstilling: Dansk-jødisk liv i Danmark gennem 400 år

Fra den 19. februar til 30. april 2024 kan du besøge HistorieAalborg på Aalborg Stadsarkiv og se den spændende udstilling om dansk-jødisk liv gennem 400 år.

I 1622 inviterede den danske konge Christian 4. formelt jøder til at bosætte sig i Danmark, og det har ført til en markering i form af en vandreudstilling, der har rejst rundt i Danmark siden 2022. Nu er det Aalborgs tur.

Udstillingen indeholder lokale elementer, der fortæller om jødisk liv i Aalborg, som især udspillede sig i 1800-tallet. I udstillingen kan man møde to af periodens jødiske indbyggere i Aalborg.

Udstillingens tema harmonerer med Aalborg Stadsarkivs fokus gennem de seneste mange år på immigration til Aalborg, og dermed på kulturelle og etniske minoritetsgruppers liv i byen og hvordan identiteter mødes og sameksisterer.

Udstillingen indeholder flere interaktive og legende elementer, som fortæller om immigration til Danmark, quizzer om, hvor forskellige danskere egentlig har deres identitet fra, og spørger publikum om, hvilke produkter og genstande, som Danmark måske slet ikke havde set, havde det ikke været for den jødiske indvandring.

Udstillingen er også omsat til et undervisningsmateriale, der henvender sig til grundskolens mellemtrin og udskoling, men også kan bruges uafhængigt af skolen.

Udover den mere traditionelle 400 års tidslinje tegner udstillingen også en 400 års tolerance kontra intolerance-tidslinje, hvor publikum kan aflæse højdepunkter og lavpunkter for tolerancen over for jøder i Danmark. I fire interviews med unge danske jøder sætter udstillingen også spørgsmålet om antisemitisme i dagens Danmark til åben debat.

Den lokale del er udarbejdet af Aalborg Stadsarkiv. Det jødiske samfund i Danmark står bag udstilling og undervisningsmateriale i samarbejde med Dansk Jødisk Museum og Jødisk Informationscenter. Initiativet er realiseret med støtte fra en lang række fonde, her iblandt A.P. Møller Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansen Fonden og Hoffmann og Husmans Fond.