Smæk røret på, lad være med at klikke!

28.09.23
Oktober måned er national cybersikkerhedsmåned, hvor vi sætter fokus på den digitale sikkerhed.

Medierne bringer jævnligt historier om folk, der er blevet franarret deres personlige oplysninger og har mistet penge eller andre værdier. For at komme den slags svindel til livs sætter Digitaliseringsstyrelsen i oktober måned fokus på identitetstyveri. Det simple budskab er: ”Smæk røret på, lad være med at klikke” og bliver leveret af skuespiller Bodil Jørgensen gennem en række små film.

Svært at gennemskue svindlere

Digitale svindlere udgiver sig ofte for at være fra banken eller en myndighed, når de forsøger at lokke personlige oplysninger ud af borgere. Svindlerne kan virke troværdige og være svære at gennemskue. Derfor er budskabet ”smæk røret på, lad være med at klikke” en god huskeregel, der kan hjælpe borgere med at undgå at få stjålet og misbrugt deres digitale identitet. Som det fremgår af filmene: ”Banker og offentlige myndigheder vil aldrig uopfordret bede dig om at overføre penge eller om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald”.

Mere information og quiz

Kampagnen om identitetstyveri er lanceret af Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med KL, Danske Regioner, Finans Danmark og politiet. Biblioteker over hele landet hjælper med at sprede budskabet, og på kampagnesiden Kampagne om identitetstyveri (sikkerdigital.dk) kan du finde flere oplysninger samt tage en quiz, der afslører, hvor godt rustet du er til at modstå identitetstyveri.

Tre gode råd om digital svindel

• Giv ikke dine personlige oplysninger som for eksempel kodeord eller MitID-oplysninger væk over mail, SMS eller opkald
  • Hvis du er i tvivl om en persons identitet, så bed om deres navn og afdeling og ring tilbage på virksomhedens hovednummer
  • Hvis du modtager en mail eller SMS med et link i, så lad være med at klikke på linket. Skriv det i stedet ind manuelt i en ny browser

Find flere oplydninger om Cybersikkerhedsmåneden, årets kampagne eller hvad du kan gøre for at holde dig sikker i det digitale på www.sikkerdigital.dk

Sort bælte i digital sikkerhed med bibliotekerne

Måske har du helt styr på det, måske er du helt på bar bund, men uanset hvad kan bibliotekernes online kurser på eKurser.nu klæde dig godt på. Kurserne guider dig nemlig kort og præcist igennem den digitale jungle.

Du kender det sikkert godt. En mail, der ved første øjekast, ser troværdig ud. Men så vil afsenderen af mailen, have dig til at trykke på et link eller åbne en fil. Og med mindre du er sikker på, at du stoler på afsenderen, så skal du hverken trykke på links eller åbne filer. Med stor sandsynlighed er der en svindler på spil.

På eKurser tilbyder vi dig en bred vifte af videoer, som vil ruste dig endnu mere. Videoerne er lavet så alle kan følge med, så alle kan lære noget, hvad enten du er 18 eller 88. Her et lille udvalg:

Og der er meget mere hjælp at hente på eKurser.nu. Klik her og find mange flere gode vejledninger og videoer.