Ny udstilling: den polske forening

23.10.23
Polsk forening i Aalborg fejrer 35-års jubilæum Derfor kan du nyde en udstilling fra den 23. oktober til den 29. oktober.

Udstillingen viser både eksempler på folkedragter, smukke lys og smykker, der kendetegner den polske kultur. Desuden kan du smage på polske bolsjer, finde brochurer til at tage med hjem, og kigge i bøger.

Du kan også finde et udvalg af biblioteks materialer, herunder bøger på polsk, bøger om Polen, film med polske instruktører og CD’er med polske komponister.

Kom forbi og kig og bliv klogere på Polen.

Den polske forening

Den polske forening blev stiftet den 25. oktober 1988 på initiativ af polske emigranter fra 1980'erne og danskere. Foreningen er en organisation, hvis formål er at opbygge bånd mellem herboende polakker, skabe en god model for sameksistens og samarbejde med danskerne og finde en plads i lokalsamfundet. Det har også til formål at dyrke det polske sprog og kultur blandt børn og unge.

Foreningen har skiftet hovedsæde flere gange, i øjeblikket holder den til på Mølholmsvej 32 i Aalborg.

I årenes løb har aktiviteterne været mangfoldige, lige fra organisering af humanitær bistand til Polen, kulturelle begivenheder, der promoverer polsk kultur, og slutter med populære sociale arrangementer for voksne og unge medlemmer af foreningen.

I 2000 modtog foreningen 2. pris i konkurrence om den bedste polske organisation i udlandet, for dets arbejde med at integrere polske samfund i hele Danmark og promovere Polen. Prisen er uddelt af polske journalister i en konkurrence, som omfatter alle polske organisationer i verden.