Peter Wollerup står foran en bogreol og holder fire bøger op foran sig. Den forreste bog kan man se er "New York-trilogien" af Pau Auster

Gå på opdagelse i bøgerne fra Peters liv

Vores kollega Peter har lavet en udstilling på Hovedbiblioteket, der helt enkelt præsenterer en bog, han har læst og nydt fra hvert år i perioderne 1870-1899, 1960erne og 2010erne.

Der er mange bøger i udstillingen, og fælles er, at Peter Wollerup har læst dem med glæde, og synes, du skal have del i oplevelsen. Der er alt fra store horrorklasikkere som "Dracula" og "Dr. Jekyll og Mr. Hyde" til nyere grafiske romaner som Riad Sattoufs serie "Fremtidens araber".

Det er et overflødighedshorn af lækre læseoplevelser, du kan gå på opdagelse i, når du besøger Hovedbiblioteket i februar.

Her er, hvad Peter selv skriver om udstillingen:

Som storlæsende og litteraturelskende bibliotekar har jeg læst mig igennem tusindvis af bøger, og jeg har givet mig selv den udfordring at finde én bog, jeg har læst og syntes godt om for hvert år.

Der er gode læseoplevelser at finde i alle genrer og alle tidsperioder, men ofte finder man guld, når man graver lidt efter det – når man er nysgerrig og læser lidt ud over de mest populære titler, og jeg kan godt lide at blive overrasket og udfordret, når jeg læser.

Udstillingen fokuserer på bøger fra tre perioder: 1870-1899, 1960erne og 2010erne. Jeg vil præsentere forskellige titler fra disse perioder, og mange flere titler er at finde i udstillingen. Det er mit håb, at flere nysgerrige læsere må finde inspiration til at give sig i kast med nogle af disse fremragende bøger.

Jeg er altid klar til en god snak om litteratur og bøger, når jeg er på vagt på biblioteket eller i bogbussen.

God læselyst.