En gul grafik med et billede af en stabel bøger, der tilsyneladende er revet midt over. Hen over den står ordet "Censureret" på en rød baggrund.

Forbudt, fordømt, forbrændt, forbandet - udstilling på Hovedbiblioteket om censur

Når bøger om forskellige samfundsgrupper censureres eller forbydes, går vi glip af denne værdifulde mulighed for at udvide vores horisont og udvikle empati og medfølelse. Derfor har vi lavet en udstilling om forbudte bøger på Hovedbiblioteket. Kig forbi og lån nogle af de "farlige" bøger med hjem.

Lige for tiden finder du en udstilling om forbudte bøger på Hovedbiblioteket. Der er mange bøger der gennem tiden er blevet censureret af mange forskellige årsager, og det kan du lære mere om ved at gå på opdagelse i udstillingen. Alle bøger i udstillingen kan naturligvis frit lånes på biblioteket.

Nederst på siden, finder du mange af de udstillede bøger, så du kan reservere dem, hvis du er blevet nysgerrig på at læse en eller flere af dem. Hvis du vil vide mere om, hvorfor de forskellige bøger har været censureret, må du besøge udstillingen.

Tankerne bag udstillingen

Litteratur fungerer som en bro, der forbinder os med andre mennesker på tværs af kulturelle, politiske og sociale grænser. Litteratur er en skattekiste af viden og perspektiver. Gennem bøger kan vi opleve livet gennem øjnene på mennesker, der er anderledes end os selv. Vi kan udforske deres kampe, glæder og identitet, hvilket giver os en dybere forståelse af vores fælles menneskelighed.

Begrænsningen af mangfoldig litteratur kan også have konsekvenser for de grupper, der ikke bliver repræsenteret. Når alles historier ikke får lov til at blive hørt, føler man sig måske usynlig eller marginaliseret i samfundet. Mangel på anerkendelse i litteraturen kan skabe en følelse af ikke at høre til eller ikke at være en vigtig del af det samfund, vi alle lever i.

Undgå og undertryk kritik

Gennem historien er bøger blevet bandlyst, forbudt og censureret. Der har eksisteret talrige motiver og begrundelser bag disse restriktioner. Nogle magthavere har forsøgt at undertrykke samfundsgrupper, idéer eller politiske holdninger, mens andre har ønsket at undgå kritik.

Når adgangen til mangfoldig litteratur begrænses, går vi glip af muligheden for at udvikle vores egen forståelse og tolerance for forskellighed. Vi risikerer at blive snæversynede og fremmedgjorte over for mennesker, der er anderledes end os selv.

Det er vigtigt at skærme især børn mod misinformation, løgne og krænkende påstande. Ikke desto mindre spiller beskyttelse af ytringsfrihed og ubegrænset adgang til information en afgørende rolle i at fremme et mere inkluderende samfund og en dybere forståelse af menneskelige erfaringer.

Hvor går grænserne?

Gå på opdagelse i udstillingen "Forbudt, fordømt, forbrændt, forbandet - Censureret" på Hovedbiblioteket og lad eksemplerne på forbud og censur sætte dine tanker i gang.