EU-valg - hvad rager det mig?

Vi varmer langsomt op til EU-valget. På vores biblioteker er i vi fuld gang med planlægning. Snart bliver der opsat stemmebokse, så du kan brevstemme på biblioteket. Vi er snart max klar til valget.

Vidste du, at der siden 1972 er blevet afholdt hele ni folkeafstemninger om EU-spørgsmål i Danmark? Blandt andet en afstemning i år 2000, hvor danskerne skulle forholde sig til om den danske krone skulle udskiftes med euroen. Denne gang skal vi dog finde navnene på politikerne til EU-parlamentet. Er du typen, der er glemsom, kan du få en reminder fra EU med en påmindelse om valget, så du husker at bruge din stemme, lige her.

EU-love bliver til danske love

Det er svært at give et helt præcist svar på, hvor meget af den danske lovgivning, der udspringer af lovgivning i EU, og det varierer meget fra politikområde til politikområde. Inden for handel, økonomi, landbrug og fødevarer har beslutningerne i Bruxelles dog rigtig stor indflydelse på den danske lovgivning.

Lige konkurrencevilkår

Det var en EU-lov, der tvang mastodonten Apple i knæ. I adskillige år har iPhones haft deres helt eget laderkabel, men stigende krav om lige konkurrencevilkår, øget harmonisering og fokus på klima udmundede i en lov om, at alle nye mobiltelefoner skal have en USB-C-lader. Derfor vinkede iPhonen farvel til lightning-stikket. Ingen vil savne Apples enegang på kabelfronten. Tak til EU!

En fodboldspiller på fri transfer

Fodbold er et universelt sprog og også et værktøj til at forstå EU's grundprincipper. En domsafsigelse i 1995 har haft banebrydende indflydelse på moderne fodbold. Den belgiske fodboldspiller Jean-Marc Bosman vandt en retsag, som betød, at en spiller er helt fri ved kontraktudløb. Ligeledes fik dommen den principielle betydning, at der ikke må sættes grænser for antallet af udenlandske spillere på et hold, så længe de kommer fra et EU-medlemsland. At kræve penge for en kontraktfri eller sætte kvoter er således et brud på loven om arbejdsmarkeds frie bevægelighed. AaBs forhenværende sportsdirektør Lynge Jakobsen udtalte engang, at nordjyder elsker vin ad libitum og transferfrie spillere. Endnu engang tak til EU!

Fremtidens udfordringer

En af grundstenene i EU er det indre marked, hvor både arbejdskraft, mennesker og varer kan flyde frit mellem landegrænserne, men EU-politikkerne håndterer mange andre udfordringer. I disse år oplever EU en stor tilstrømning af migranter, og i parlamentet skal der forhandles solidariske løsninger, som både tager hensyn til de enkelte medlemslande samt tilgodeser fællesskabet. De politikere, som vi vælger til parlamentet, organiserer sig i parlamentet efter deres holdninger. Hold øje med denne side, hvor du inden længe kan finde en kandidattest, så du kan blive klogere på, hvor du skal sætte dit kryds til valget.

Det er vigtigt at stemme

Danmarks interesser i EU varetages i høj grad af de danske ministre, men i Europa-Parlamentet behandles lovforslag. I 2019 steg valgdeltagelsen gevaldigt. Det var meget positivt. Hele 66,02 % af danskerne stemte ved sidste valg. Hvis du vil med ind i maskinrummet og opleve, hvordan en dansk EU-politiker arbejder i krydsfeltet mellem lobbyister og ideologi, så kan du se en helt ung Dan Jørgensen i denne anbefalelsesværdige dokumentarfilm. Den handler om arbejdet for at lave en ny lovgivning om kemi i hudplejeprodukter. Det er de store følelser (og penge) der er på spil, når mange års politisk arbejde skal til afstemning i parlamentet.

Sådan bliver du klogere på EU

Ved Folketingets EU-oplysning kan du blive meget klogere på, hvad EU betyder for dig, og hvorfor det er vigtigt at forholde sig til EU. Og ikke mindst stemme til valget. Du finder siden her.

Du er også altid velkommen til at besøge biblioteket, så vi kan forsyne dig med en bog, så du kan blive klogere på EU. Eksempelvis denne moppedreng på 631 sider, "Europa i forandring : en grundbog om EU's politiske og retlige system", hvis du vil nørde helt i bund og blive ekspert.

Du kan også starte lidt mildt ud med børnebogen "EU" på 32 sider (find den her). Blot for at få lagt fundamentet. Heri kan du blandt andet læse, at baggrunden for ønsket om et europæisk samarbejde opstod i kølvandet på 2. verdenskrig. Kunne man skabe et gensidigt forpligtende samarbejde om krigens vigtigste ressourcer, kul og stål, så kunne man forhindre at krigens grufuldheder gentog sig.

Ender du med at blive helt pjattet med EU, så husk på, at du gerne må flage med et EU-flag i din flagstang. En lovændring i 2023 gjorde det faktisk også lovligt at flage med flag fra andre lande. Er du ikke helt klar til det blå flag med gule stjerner, så husk på, at det også er tilladt at hejse sit sørøverflag i flagstangen.  Det kan du læse meget mere om i bogen "Verdens lande og flag".