Marie anbefaler: Menneske mod menneske mod mammut

20.03.24
Er du til engelsksproget sci-fi-litteratur? Så er denne anbefaling lige noget for dig.

En ulige krig

Damira kæmper en ulige kamp mod krybskytter og manglende ressourcer for at redde elefanterne i Kenya. På et besøg hjemme i Rusland får hun besked om at hendes hukommelse skal downloades, inden hun kan tage af sted igen. Hendes viden om elefanter er så speciel og omfattende, at den skal bevares med eller mod hendes vilje. Lige inden downloadet er slut, tikker en besked og dermed et sidste minde ind: beskeden om hurtigt at komme tilbage til Kenya, da hendes ven og kollega, rangeren Wamugunda, er blevet dræbt.

En ny chance?

Knap 100 år efter, de sidste vilde elefanter uddøde, lykkes det at genindføre mammutter på de russiske stepper ved hjælp af rekonstrueret og splicet DNA samt rugemødre i form af nogle få overlevende asiatiske elefanter i zoo.

Men mammutterne dør. De har ingen naturlige fjender denne gang, for disse er ikke genoplivet endnu, men mammutterne vandrer forvirrede rundt uden at forme grupper og bliver sårede uden grund. Deres kultur er forsvundet, og der er ingen, der ved, hvordan mammutter levede, og de få tamme elefanter i zoo har aldrig skullet overleve i det fri og har ikke kunnet lære deres mammutunger disse egenskaber.

Fra menneske til mammut

Den eneste mulighed er downloadet af Damiras minder. Det er minder af oplevelser af vilde elefanter, da der stadig var nogle tilbage. Hun har set dem interagere og skabe familiegrupper, set matriarkatet drive de nyligt voksne hanner væk fra gruppen for at de må klare sig selv, set dem tage sig af ungerne og beskytte dem. Hun kendte dem og deres kultur. Men hvad sker der, når man uploader en menneskebevidsthed til en mammut?

”The tusks of extinction” (2024) af Ray Nayler er en fremragende lille bog, der på fineste vis i en medrivende og levende fortælling kommer omkring spørgsmål om uddøen, genindføring, menneskelig grådighed, og det evige spørgsmål om etisk finansiering af bevaringstiltag i en verden af griskhed.