Etgar Keret: Pineapple Crush - noveller

Forelsket i en ananas

Forrygende, fantasifulde, underfundige, dystre og helt igennem befriende noveller af Etgar Keret, der netop har modtaget Zinklar Prisen 2023.

Salman Rushdie kalder ham ”genial” og ”næste generations stemme”. The Guardians litteraturanmelder præciserer, ”at klage over Keret, er som at klage over, at Tjekhov er Tjekhov”.

Den danske novellepris, Zinklar Prisen, tildeles i år den israelske forfatter Etgar Keret.

Jagten på et hæderligt liv

Keret skriver om bizarre, absurde, morsomme og tankevækkende hverdagsdetaljer, og formår samtidig at spidde både storpolitik, almenmenneskelige udfordringer og flimrende populærkulturelle trends; som for eksempel i titelnovellen ”Pineapple crush”, der handler om en lidt sølle fyr, der arbejder på et fritidshjem, uden at være rigtig tilfreds med noget. Om aftenen hænger han ud på Tel Avivs strandpromenade, hvor han fyrer en fed (eller flere); ”Dagens første hiv er som en barndomsven, som den første kærlighed, som en reklame for livet”. Ryger man nok, kan man blive forelsket i selv en ananas. - Men som i tusindvis af andre fortællinger spænder en rigtig forelskelse i et rigtigt menneske ben for hverdagens vante rutine. Desværre ser den udkårne – der som skarp kontrast lever et velfunderet advokatliv med klienter fra overklassen – mere aftenerne og de mange joints på strandpromenaden, som endnu en forretningsmæssig mulighed.

Som skudt ud af en kanon

Eller i samlingens første novelle, ”Den næstsidste gang jeg blev skudt uf en kanon”, hvor der ikke er megen hjælp at hente hos den gamle cirkusdirektør, der parentes har vundet cirkusset i et spil kort; vel at mærke ved at snyde! – eller klovnen med den røde næse: ”’Det eneste vigtige’”, mumlede han, ’er, at du skal gøre dig slap i hele kroppen. Eller at du skal krybe helt sammen. Én af delene i hvert fald. Jeg kan ikke lige huske det’”. Turen som levende kanonkugle bliver lang og landingen lidt ligesom, når ægtefællen skrider, den voksne teenagesøn vender ryggen til og den fede kat løber sin vej.

Det er livet, fanget i en lang, glidende flugt. En præcis og skarp novelle, som kun Etgar Keret kan levere den.

Bogen er oversat fra hebraisk af Søren Holst 2021.

Læs mere på Etgar Kerets egen hjemmeside.

Finn Zinklar og Zinklar Prisen 2023

Juryen begrunder valget af Etgar Keret med følgende motivation:”Etgar Kerets virkeligheder synes at være en anelse parallelforskudt i forhold til de fleste andres. Hans tragikomiske noveller er smerteligt klare skildringer af tilværelsen netop dér, hvor det bizarre tager over og gør hverdagen fremmed. Keret er absurd realisme, tungsindig optimisme og litterær humanisme i én velgørende blanding, og hans noveller løfter læserne op til et sted, hvor logikken antager nye og overraskende former. Det er stor litteratur i uprætentiøs indpakning.”

Prisen er opkaldt efter den danske novelleforfatter Finn Zinklar (1923-2010), der var uddannet og arbejdede som korrespondent, blandt andet på Toms Chokoladefabrikker, men i højere og højere grad var fascineret af novellegenren – særligt krimi- og spændingsnoveller – og drømmen om en gang selv se sit navn som forfatter i ugebladene. Det lykkedes første gang 1949 og siden hundredvis af gange.

Find et udvalg af Finn Zinklars kriminoveller på bibliotek.dk.

Før sin død indstiftede han ”Zinklar Prisen”, der tildeles dansk eller udenlandsk novelleforfatter; første gang Klaus Rifbjerg i 2013.