Folkeværkstedet

Hovedbiblioteket i Aalborg har åbnet et nyt folkeværksted. Vi har ryddet det nordlige hjørne af biblioteket og overgiver det nu til dig, der vil lave noget, der stikker af fra normen.

Folkeværkstedet er fra starten udstyret med sit eget krea- og makerspace. Her kan du tage sagen i egen hånd, række tunge af produktionsapparatet, omdanne genbrug til haute couture og give baghjul til nutidens købe-løsninger.

Samtidig er det også stedet, hvor gamle sysler og skills finder nye hænder. Hvor vi hjælper dig med at videreudvikle dine idéer, realisere skæve koncepter samt bruge biblioteket som affyringsrampe til at nå ud til andre og skabe nye fællesskaber.

Dit sted

Sagt med bæven i stemmen har vi i Folkeværkstedet som formål at få det oversete til at spire. Det er de små eksperimenters sted - og efter i årevis at have prøvet at gætte, spørger vi dig nu direkte:

“Hvad vil du have til at ske på biblioteket? Hvordan vil du hacke en over 5000 år gammel vidensinstitution så den giver endnu mere mening i dag?”

Idéerne til det, der skal foregå i Folkeværkstedet, er vi afhængig af dig til at levere.  Her er et par eksempler, som en AI har fundet på - men som absolut kunne passe i værkstedet, hvis du havde foreslået dem:

• Kombineret tegneklub og lydstudie for voksne
  • Brevskriverværksted og origami-chill-out
  • Frøbyttebank og altan-aktivisme
  • Filmklub for heksekredse
  • Inklusionsaften og identitetsworkshops
  • Repairshop for alt - også følelser
  • Improvisationsstrik og spontanteater

Har du idéer til noget, du gerne vil stå for og bruge Folkeværkstedet til - så kontakt os via denne formular - eller sving forbi biblioteket og fang en biblioteksansat.

Vi kan ikke love at alt kan lade sig gøre. Men vi vil gå temmelig langt for at få tingene til at ske.

Folkeværkstedet identificerer sig som dit/jeres. Vi indretter og tilpasser løbende stedet efter behov og søger i vores aktiviteter og handlinger at leve op til disse 6 dogmer