Guide til at blive dannet

08.05.23
At være et dannet menneske handler om at kunne begå sig i samfundet og omgås andre mennesker.

Det kræver visse sociale færdigheder, en acceptabel påklædning (ikke nødvendigvis kjole eller slips) og en vis kulturel ballast i form af musik, film, litteratur m.m.

Vi bør vide noget om verden omkring os, hvad der har formet os og vores samfund. Vi bør have indblik i de tanker, der har formet vores samfund og vores forskellige måder at se verden på. Og vi bør kende vores  placering i universet. Vi er små og betydningsfulde.

Dannelse udvider os som mennesker, gør os mere interessante og giver os dybde, både for os selv og for dem, der møder et dannet menneske. I sidste ende er dannelse med til at gøre livet mere meningsfuldt.