Nye engelsksprogede romaner for enhver smag

28.04.21
Klimadystopier, Ulysses, svære familierelationer, sære landsbybeboere, store rejser og meget mere. Nye læseoplevelser indenfor engelsk skønlitteratur.

Bibliotekets engelsksprogede hylder bugner med ny, anmelderrost og prisvindende litteratur fra USA og Storbritannien. Uanset om du er til klassiske thrillers, store, amerikanske romaner, rørende portrætter eller ung eksperimentallitteratur er der uden tvivl noget for dig.

Louise Hare: This Lovely City

De bedste bøger kan underholde os, fascinere os og gøre os klogere på samme tid. Og det er netop derfor man skal læse Louise Hares historie om, hvordan en jazzspillende immigrant bliver viklet ind i en mordsag i 1950’ernes efterkrigshærgede London. Kærlighed, mysterier, diskrimination og håb i modgang bliver vævet sammen til en både indtagende og tankevækkende fortælling, der først betager, så bevæger og endelig befrier.

Tana French: The Searcher

Krimidronningen Tana French er tilbage I storform med denne westerninspirerede mordgåde om en pensioneret kriminalbetjent, Cal, der flytter på landet i Irland og bliver kontaktet af en ung landsbyboer med brug for hjælp. Det skal hurtigt vise sig, at alting ikke er så hyggeligt i den lille landsby som Cal havde håbet. En hårrejsende men også hjertevarm fortælling om alt det, der lurer under landsbyidyllens overflade.

Emily St. john Mandel: The Glass Hotel

The Glass Hotel er et plotdrevent puslespil af en roman. Vi følger den unge og rodløse Paul og hans halvsøster Vincent gennem pyramidespil, mordgåder, fængselsliv og luksushoteller – for bare at nævne en håndfuld af de uventede og fængende elementer, der bliver til en oplevelsesrig og svimlende fortælling, der minder om intet andet.

Vanessa Veselka: The Great Offshore Grounds

Er du til store romaner om udfordrede familierelationer, nutidens skævvredne samfund og medrivende rejser og møder?

Veselkas anmelderroste roman, der bl.a. elskes af Karen Russell og Roxanne Gay, læses som en medrivende storfilm med stærke, underholdende karakterer, du hurtigt holder af og med i et samtidsramt USA meget langt fra sin storhedstid.

En lettilgængelig og rørende bog om at finde sig selv og hinanden på trods og på tværs.

Diane Cook: The New Wilderness

I en fremtid hvor moderen Bea og datteren Agnes mistrives i en klimaødelagt verden, søger de ud af Byen til Vildnisset, hvor menneskeheden forsøger at leve i pagt med naturen. Her opstår en kløft mellem mor og barn, som bliver til et spørgende og hjerteskærende billede på når forskellige generationer skal finde deres plads på en klode i krise. En Bookerpris longlistet bestseller om den fremtid, mennesket måske har skabt for sig selv.

M. John Harrison: The Sunken Land Begins to Rise Again

Holder du af langsom suspence, svære og fraværende relationer, gamle, knirkende huse, sære sumpe og mystiske skabninger i toiletkummen? Harrison er en populær genreblandende forfatter, der varmt kan anbefales til folk, der holder af realisme med et twist.

Shaw og Victoria er ikke unge længere. De bor I London, dater en smule, er gået lidt i stå. Men så flytter Victoria ind i sin afdøde mors hus på landet og Shaw får job hos den mystiske Tim. Victoria bliver venner med den lokale caféejer, en karismatisk kvinde, der har et mytisk skær over sig, Shaw laver opsøgende arbejde for Tim uden at ane, hvad han sælger.

Andrew O'Hagan: Mayflies

Ungdommens sorgløshed er kernen i Andrew O'Hagans bog om de to barndomsvenner James og Tully, der i sommeren 1986 sværger for hinanden, at de vil leve livet fuldt ud. Tredive år senere genoptager de kontakten og ser tilbage på to liv fulde af musik, kærlighed og afsked. Deres intime forhold er en smuk og rørende beskrivelse af de unge, frembrusende følelser, der slår tonen an for en livsbane. I den grad en bog for åbne hjerter.

Rebecca Watson: Little Scratch

Little Scratch kunne kaldes en nutidens Ulysses på under 200 sider og med masser af tekstbeskeder og kontorlandskaber. Her følger vi en ung kvinde fra hun vågner om morgenen til hun går ud med sin kæreste om aftenen. Ned til mindste detalje og hele tiden både de indre tanker, følelser, abstraktioner og de ydre handlinger, bevægelser, tekstbeskeder, arbejdsopgaver, pauser.
Når en vandflaske fyldes, gentages ordet "filling", når beskeder sendes og modtages udgør de handlingen, som om vi som læsere er med i realtid. Ordene springer rundt på siderne med en lyrisk kraft. En bog for den formglade læser, der gerne vil helt tæt på et moderne ungt menneskesind.

Skrevet af Lea Fløe Christensen og Patrick Søgaard, Lyngbæk-Tårnby Bibliotekerne.