Min yndlingsillustrator: Signe Parkins

Vi hylder litteraturens fantastiske billedsprog og sætter hver måned spot på en illustrator indenfor børne- og ungdomslitteraturen. Bibliotekets grafiker, Rebecca, deler her sin begejstring for Signe Parkins fantastiske streg.

”Vi bor mellem de to spor.
Der er biler på begge sider.
De skal alle sammen et sted hen:
Derovre skal de den ene vej.
Derovre skal de den anden vej.
Vi er her.
Det er blomsten som snakker.
Jeg er bare en plante.”

”Blomsten der elsker mig” er skrevet af Hanne Kvist og illustreret af Signe Parkins. Den handler om en plante, der en dag får nok, river sine rødder op og går ud i den store verden. Det er en børnebog, som både jeg og mine børn elsker at kigge på igen og igen.

Den lille plante - et finurligt og rørende væsen, som er nænsomt tegnet med bløde bladearme, en spids næse og en lille tophue - rykker en dag sine rødder op for at slippe væk fra mælkebøtten, som med sin storheds-vandvid altid rabler derudaf om sig selv.

Signe Parkins fantastiske streg

Plantens færd ud i verden og hjem igen bliver smukt og poetisk, skævt og legende illustreret gennem Signe Parkins akvareltegninger. F.eks. møder planten den talende kam Kirsten, som er tegnet som en rød kam med lange, bløde arme og ben, sutsko, og et par små runde øjne, som balance-rer på kammens tænder.

Signe Parkins streg er spændende at se på for både små og store øjne. Den er fyldt med vibrerende detaljer og smukke kontraster. Signe Parkins leger med layoutet på en sjov og nytænkende måde, hvor hun gør brug af både billedrammer og talebobler, som vi kender det fra tegneserier, i kombination med store, klassiske illustrationsopslag - og hun formår let og elegant at få det hele til at flyde sammen på en måde, der skaber dynamik og overraskelse.

Med ”Blomsten der elsker mig” debuterer Signe Parkins som børne-bogsillustrator, men hun har udgivet flere billedbøger målrettet voksne læsere. Signe Parkins har vundet Kulturministeriets illustratorpris med ”Blomsten der elsker mig” i 2019.