En tatoveret hånd pakker airpods ud.
Foto: Thom Bradley, Unsplash

Lyt til lyrik og bliv berørt

24.07.22
Lad dig berøre af digtenes univers - gennem ørerne.

”Det er svært at læse digte.” Desværre er det nok en ret udbredt forestilling. Måske fordi vi med gru mindes, at vi i skolen blev bedt om at finde den rigtige fortolkning af et digt. Som om digtet var en rebus. Følgelig fravælger mange at læse poesi, og det er en skam. For poesi kan i kraft af et ”underligt” sprog og anderledes form vise os verden på ny. Særligt når vi lytter til det!

Lyt til digte

Når jeg taler med lånere, der siger, at digte er for svære at læse, fordi de ikke forstår dem, plejer jeg at foreslå dem at læse digtene højt for sig selv.

For ved at læse højt får man nemmere digtenes musikalitet med – deres rim og rytme – og digte kan med fordel lyttes til. For med musikaliteten følger følelserne. Digte skal ikke altid forstås, som vi lærer i skolen. Mindst lige så værdifuldt er det at føle dem. Så i stedet for at vi leder efter, hvad vi tror, et digt betyder, skal vi måske snarere mærke efter, hvad digte og deres musikalitet og metaforer får os til at føle. Spontant!

”Underliggørelse”

Det næste kan – som overskriften selv – måske lyde lidt tungt, men hæng på. For det er faktisk let og ligetil: Den russiske litteraturforsker Viktor Sjklovskij forklarer med sit begreb ”underliggørelse”, hvordan poesi kan ændre vores blik på verden. Ifølge Sjklovskij kan vores blik blive ”automatiseret”, hvilket vil sige, at vi ser det, vi forventer at se, når vi kigger os omkring. Følgelig kommer vi til at se hen over genstande og fænomener, og så vil verden hverken forundre eller fascinere os.

Sjklovskij mener dog, at poesi kan ”af-automatisere” vores blik: For med sin usædvanlige måde at tale om verden på – ved brug af rim, rytme, metaforer og metrik – ”underliggør” poesien verden, og den giver os dermed lejlighed til at betragte verden og reflektere over den på ny.

Hermed en opfordring til at lytte til digte – få inspiration til hvilke nedenfor.

Artiklen er skrevet af Mathias Emil Stenrøs, eReolen & Husum Bibliotek