Mobil-noveller med SMSPress.dk

Litteratur direkte på mobilen med SMSpress

02.04.20
Er du til gys, digte eller måske mere ovre i noget YA? Uanset hvilken genre du foretrækker, har du muligheden for at have indflydelse på den valgte fortælling med SMSpress.

SMSpress er et teknisk forlag, som udgiver SMS-noveller, gys, digte og litteratur til mobilen. Udgivelserne er skrevet specifikt til mobil-mediet, dvs. der er ikke tale om almindelige bøger, der er ”klippet op” i beskeder. Flere anerkendte forfattere som Jacob Riising, Jens Smærup Sørensen, Malene Ravn, Kim Fupz Aakeson og Merethe Pryds Helle har bidraget med udgivelser. Selv Hus Forbi har lavet en autentisk novelle om de to hjemløse Henrik og Allan og deres hårde liv på gaden. Der er altså noget for enhver smag og til både børn og voksne.

Sådan fungerer SMSpress

Man vil typisk modtage en SMS-novelle som beskeder sendt til ens mobil fra hovedpersonen i historien. En novelle kan foregå over et par timer, to dage eller flere eller måske et bestemt antal beskeder. Der kan også være nogle noveller, der starter på en bestemt ugedag, så der kan gå nogle dage inden beskederne begynder at tikke ind. Og så kan det være pænt uhyggeligt at modtage en besked fra en stalker fra et ukendt nummer, indtil man kommer i tanke om, at man selv har tilmeldt sig novellen.

Det er det super fede ved SMS-novellerne; mobil-litteraturen leger nemlig med virkelighedsbegrebet, og mobilens tekniske muligheder så man fx også kan aflytte beskeder på en telefonsvarer eller selv påvirke historiens slutning. Fortællingerne bliver derfor meget livagtige. Om man er en del af historien eller en flue på væggen, er op til hvad forfatterne har tænkt, men under alle omstændigheder er det en rigtig sjov måde at læse litteratur på.

Sådan gør du

Du starter med at validere dig med CPR/lånerkort og mobilnummer. Det tager 1 minut og fremgår tydeligt af en blå boks til højre, når du trykker ind på en tilfældig novelle.

Så er det egentlig bare at vælge en movelle: Du kan vælge en bestemt forfatter eller genre, hvis du ønsker det, men du kan også scrolle ned over forsiden, hvis du mangler lidt inspiration.

Når du har valgt den novelle du gerne vil i gang med, vælger du ”lån på biblioteket” og Aalborg Bibliotekerne, så er det nemlig gratis. Herefter sender du en SMS til 1277 med den angivne kode, og så er du i gang!