Læs bogen - se filmen

15.07.20
De næste fire uger giver vi ordet til en række kolleger, som hver især giver dig deres bedste bud på fantastiske bøger, som også er filmatiseret. Om du kaster dig over bogen eller filmen først, det bestemmer du!

Tine Eggertsen anbefaler disse fire romaner og film:

Nordkraft

Pusherfrau, junkiehunde og syretrip. Jacob Ejersbos Nordkraft tager dig med tilbage til Aalborg i 1990'erne. Alt er i bevægelse og i oprør, når historien udspiller sig på kanten af det gamle rå Aalborg, der snart ikke længere findes i gadebilledet.

I Jacob Ejersbos roman Nordkraft møder vi Maria, Allan og Steso. Tre unge med rødder i Aalborg og forbindelser til stofmiljøet. De er alle tre nået til et nulpunkt i livet. Fælles for dem er flugten fra den småborgerlige opvækst og det pæne parcelhusliv, som de føler sig svigtede af. Jacob Ejersbo skriver med en nerve, der skriger til himlen. Han viser os de små glimt af skønhed i forfaldet, der det meste af tiden er grimt og rystende.

Filmen fra 2005 har 15 år på bagen og er et rystende tidsbillede. Den er filmet vildt og uroligt. Alt er i bevægelse og i oprør, når vi fester igennem i Gaden og går gennem Aalborgs gader i den gamle industriby, der snart ikke længere findes i gadebilledet. Soundtracket sparker filmen fremad med tidstypisk musik fra Raveonettes, Nephew og Kira & The Kindred Spirits. Alt i alt en flot filmatisering af en meget velskrevet vedkommende roman.

Hustruen

Joan Castleman vil skilles! Sent i livet har hun fået nok af rollen som den altopofrende hustru. Et smukt velspillet drama om et ældre ægtepars velbevarede hemmelighed.

Joan Castlemans berømte ægtemand, forfatteren Joe, har nået toppen, da han får tildelt nobelprisen i litteratur. Hele familien er inviteret med til prisoverrækkelsen i Finland. Men da Joan sidder i flyet, beslutter hun sig for, at hun vil skilles. Hun har fået nok nu. Nok af utroskab og hemmeligheder.  Joan gør ellers aldrig oprør. Hun har altid tilpasset sig de roller, der blev forventet af hende som kvinde: først som studerende, så som elskerinde og nu i 40 år som den altopofrende hustru.

Filmens hovedrolle løftes smukt af Glenn Closes kølige knejsende Joan med det gennemborende blik. Da en yngre journalist begynder at stille nærgående spørgsmål om både ægteskabet og forfatterskabet sætter det gang i erindringerne hos Joan. Historien fortælles i flashbacks, hvor vi hører historien om mødet og affæren mellem Joan og Joe og den måde deres ægteskab har udviklet sig på. Både film og bog er et smukt velspillet kammerspil om kønsroller og litteratur.

Barnets tarv

Retssalsdrama med Emma Thomson i den sikre hovedrolle i filmatiseringen af Ian McEwans barske dom over liv og død, karriere og kærlighed.

Fiona Maye er dommer. I sidste ende er det hende, der har ansvaret for en afgørelse i retssager med svære etiske dilemmaer om børn. I en sag om en blodtransfusion til en kræftsyg teenager fra Jehovas Vidner vælger hun livet til: operation over religion. Men er hun klar til at tage det ansvar der, følger med når man gør sig til herre over liv og død? Ian McEwan sætter sin læser i et ubehageligt etisk dilemma: Er det juridiske valg altid det rigtige valg?

På det personlige plan kæmper Fiona med at finde en balance mellem kærlighed og karriere. Jobbet og de krævende beslutninger tager mere og mere af hendes tid og suger livsglæden ud af hende og forholdet til ægtemanden. Han giver hende et ultimatum, da hendes karriere er på sit højeste. Så hvilke valg bør hun tage i sit privatliv?

Filmen er et kammerspil med Emma Thomson i den sikre hovedrolle og med solide skuespilpræstationer i alle birollerne. Den er så velspillet, at det er en fryd at se på, selv om emnet gør filmens tone både tung og skæbnesvanger.

Juliet, nøgen

Midtlivskrisen i det lange parforhold er sjældent skildret sjovere end i denne ærkebritiske feelgood-film. Nick Hornby kan med rette kaldes kongen af filmatiserede bøger.

Nick Hornbys romaner egner sig godt til filmens univers. Han er altid garant for skarpe generationsportrætter og dialoger der snitter luften som smutsten på en blank havoverflade. Denne gang møder vi Annie, der bor i en idyllisk lille by ved den engelske kyst. Hun lever i et begivenhedsløst forhold med drengerøven Duncan. Annie er gået i stå i sit liv og ønsker sig mere nærvær og et par børn. Duncan derimod er tilfreds med livet som det er og han er ikke modtagelig for forslag om forandringer.

Duncans største passion er musikeren Tucker Crowe, der på mystisk vis forsvandt på toppen af sin karriere. Da et ukendt unplugged album ’Juliet, naked’ fra kultmusikeren pludselig dukker op, bliver Duncan fyr og flamme. I frustration skriver Annie en sønderlemmende kritik af albummet på Duncans blog. Da Tucker uventet svarer igen på kritikken, begynder de to i hemmelighed at skrive sammen og sød musik opstår. Men det får store konsekvenser for Annies liv…