Kunstnersjæl - Bogcafe om kunstnere i litteraturens verden

03.12.21
Velkommen til en bogcafe om kunstnerlivet på godt og ondt.

Hvad er en kunstner og hvordan skildres kunstnerlivet i litteraturen? Er der noget om myten om at stor kunst er lige med stor smerte? Skal det skabende menneske sprænge rammen og opløse selvet, for at forløse talentet? Er det søgende menneske gal eller genial eller forud for sin tid?Den søgende kunstnersjæl er i en evig jagt på det perfekte lysindfald eller den reneste tone. Et mørkt sind skaber smukke motiver ud af abstrakte ideer. Men det har store konsekvenser at leve og ånde for kunsten, både for kunstnersjælen, familien og muserne.

Bogcafeen blev fortalt af Ove Rasmussen og Peter Søholm. Anne-Marie Hassing sang og spillede sange om kunstnerlivet.

Kvinden i guld : den dramatiske historie bag billedet

Af Anne-Marie O'Connor

Om den østrigske maler Gustav Klimt (1862-1918) og historien bag hans berømte maleri "Kvinde i guld" med hans foretrukne model Adele Bloch-Bauer (1881-1925), der var en rig jødisk kvinde i mellemkrigstidens Wien.

Lån Kvinden i guld af Anne-Marie O'Connor

Lån Kvinden i guld på eReolen

Adam i paradis

Af Rakel Haslund-GjerrildHistorisk roman om kunstmaleren Kristian Zahrtmann, der kort før 1. verdenskrig maler sit skandaløse hovedværk "Adam i Paradis". Til læsere med interesse i dansk kunsthistorie.

Lån Adam i paradis af Rakel Haslund-Gjerrild

Min muse

Af Jessie Burton

Da et mystisk maleri dukker op på et galleri i London i 1967, sætter det gang i fortællingen om den unge Olive Schloss og hendes forhold til søskendeparret Teresa og Isaac Robles i Spanien i 1936.

Lån Min Muse af Jessie Burton

Lån Min muse på eReolen

Hulemennesket

Af Peter Løhr

Roman om maleren Johan Thomas Lundbyes voldsomme tid i Rom og hans alt for tidlige død i Treårskrigen i 1848.

Lån Hulemennesket af Peter Løhr

Lån Hulemennesket på eReolen

Alberto

Af Maria Helleberg

Biografisk roman om billedhuggeren Bertel Thorvaldsen, der kom fra yderst fattige kår, men endte som verdens mest kendte kunstner på sin tid.

Lån Alberto af Maria Helleberg

Lån Alberto på eReolen

Drilleri

Af Domenico Starnone

En underfundig roman om den 75-årige kunstner Daniele og hans livlige og gammelkloge 4-årige barnebarn Mario, der skal passes et par dage, mens hans forældre er bortrejst.

Lån Drilleri af Domenico Starnone

Lån Drilleri på eReolen

Vivian

Af Christina Hesselholdt

Biografisk roman om den amerikanske gadefotograf Vivian Maier (1926-2009). Hun passer rige folks børn og fotograferer ved siden af i tusindvis af folk på gaden. Vivian er speciel, og kun ved et tilfælde kommer billederne til offentlighedens kendskab.

Lån Vivian af Christina Hesselholdt

Lån Vivian på eReolen

Munch

Af Steffen Kverneland

Tegneserie/graphic novel. Via Edvard Munchs (1863-1944) forhold til kunsten, kvinderne og kollegaerne - ikke mindst den svenske forfatter August Strindberg - tegnes et originalt portræt af den store norske maler.

Lån Munch af Steffen Kverneland