Foto: Daniela Mota/Unsplash

Gode samtaler i din øregang

16.12.21
Lytteværdige podcasts.

De populære podcasts

Podcasts er et kreativt rum til formidling af et emne gennem lyd. Det kan være den klassiske samtale mellem mennesker, det dybdeborende interview eller lydmontagen, der formidler et ellers svært emne med stemningsfulde lydklip. Der er mere dynamik i podcasts end i lydbøger, da det ofte er en samtale du inviteres ind i. Du kan tage din podcast i bidder eller høre flere afsnit i træk, hvis du bliver bidt af historien.

Hvem laver podcasts?

Alle laver efterhånden podcasts. Podcast er en platform, hvor eksperter kan nørde igennem, så det bliver dybt interessant for os andre at lytte med. I podcast er der ofte fokus på den personlige vinkel, et levet liv eller en begivenhed, der har gjort stort indtryk. I bund og grund er det en videreførsel af vores lange tradition her i Danmark for velproducerede radiomontager og radiodokumentarer.

Hvor finder jeg podcasts?

Der er efterhånden mange udbydere af podcasts og der findes mange gode udsendelser derude. Du kan enten høre din podcast i eReolens app, i appen DRLyd eller hos nogle af de mange andre udbydere. Din telefon har sikkert også en app, der giver adgang til mange forskellige podcasts. Mulighederne er mange.

Find mere inspiration på biblioteket

Jeg har her udvalgt en god håndfuld gratis tilgængelige podcasts. Dels fra eReolen og fra DRLyd. Hvis du får lyst til at vide mere om det emne din yndlingspodcast handler om, så har vi mange lydbøger om både litteraturen, forfatterne og emnet på biblioteket.

Læsefeber
Læsefeber er en podcastserie fra eReolen om læsning og læselyst. Puk Qvortrup, der selv er forfatter og journalist, dykker ned i læsningens kraft og møder både spændende forfattere, skarpe eksperter og entusiastiske læsere, der kan være med til at inspirere til din egen næste læseoplevelse.
Her finder du eReolens podcast Læsefeber

Meget mere Matador
Hvis du ligesom jeg aldrig får nok af tv-serien Matador, så er der mange grin og aha-oplevelser at hente i podcasten Meget mere Matador. Vært Cecilie Nielsen, Janus Madsen fra Matador-online og et skiftende panel af kendte Matadorfans tager os med ud i alle afkroge af den folkekære serie. 'Ingen detaljer er for små og ingen detaljer er for langt ude', som de siger. Der er lige kommet en sæson 3, der tager fat på aktuelle emner fra 2021 og spejler dem i Matadors univers.
Her finder du podcasten Meget mere Matador

Onde Anna
Forfatter Olga Ravn og tilrettelægger Ruth Storm dykker ned i historien bag Køge Huskors, der blev en af de største trolddomsprocesser i Danmark i 1600 tallet. De opsøger steder i Køge og København der er centrale for sagen.Ved hjælp af tingbøger og tekster fra dengang forsøger de at forstå, hvad der drev Anna Barskiær til at anklage sine venner og naboer for hekseri. Det er der kommet en meget sanselig og stærk podcast ud af, der virkelig sætter tankerne igang og får dig til at føle at du er en del af historien.
Her finder du podcasten Onde Anna

Den sidste modstandsmand
Historien om 2. verdenskrig er fortalt mange gange, men denne podcast gjorde stort indtryk på mig pga den personlige vinkel. Dette er en radiomontage, som i de gode gamle dage. Knud Christensen var en 15-årig skoledreng i Aalborg, da tyskerne invaderede Danmark.Han begyndte sit modstandsarbejde med drengestreger, men snart var han klar til at sætte sit liv på spil og det fik alvorlige konsekvenser for hans liv. Den nu gamle modstandsmand fortæller her sin historie til sit barnebarn Niels P. York.
Her finder du podcasten Den sidste modstandsmand

Det vi går rundt med
Hele sommeren gik jeg hver uge Danmark tyndt med digteren Caspar Eric i ørerne. Caspar Eric har  Cerebral Parese, der gør at han bl.a. halter. Han har derfor et noget ambivalent forhold til at gå tur men også til sin krop. I denne podcastsserie går han tur med en række mennesker, der har et særligt forhold til deres krop. Undervejs får de talt om de store svære emner som livet er fuldt af. Vi møder både fysioterapeuten, balletdanseren, den PTSD-ramte veteran og mange flere. Turen gjorde også mig meget klogere undervejs.
Her finder du podcasten Det vi går rundt med