Kort over filmklip

Frikvarter på Filmcentralen

Har I brug for en pause fra lektierne? Her får I nogle gode idéer til underholdende og aktiv adspredelse i "frikvarteret."

På Filmcentralen findes det ganske fantastiske projekt, Danmark på Film, som samler en masse dokumentariske film fra 1899-1995. Og hvorfor er det så godt til et frikvarter? Jo, her får du nogle gode eksempler på hvordan du kan bruge de gamle filmklip til at aktivere dit skolebarn.

Aktiv med Horsens Idrætsklub
Tænd computeren og find Horsens Idrætsklub - øvelser på gulv frem. Sæt noget god musik til, f.eks. Billie Eilish - Everything I Wanted eller Zayn Shaed - Trampoline eller en anden yndlingssang og så er det ellers bare i gang med at følge programmet.

Dagens væddemål med dovne teenagere
Har der været rulletrapper op til Aalborg Tårnet? Kan man arbejde som kanonkonge? Begge spørgsmål kan du finde svar på, på Filmcentralen. Se f.eks. her på den nordjyske udstilling i 1933, hvor Stauning besøgte Aalborg Tårnet, og se "Kanonkongen skydes ud," lige herunder hvor kanonkongen Leoni skydes ca. 25 meter ud af en kæmpekanon i Tivoli tilbage i 1943.

For sjovs skyld og narrestreger kan man også give sig i kast med at finde det bedste musikstykke at sætte på "Børnenes store sæbekasseløb i København, arrangeret af Politiken." Prøv for eksempel med Cosmo Sheldrake - Birthday Suit eller K CAMP - Lottery (Renegade).

Og skal vi så prøve at snige lidt læring ind i frikvarteret?
Så kunne man måske lære lidt om færdselsregler ved at se den lilleputby som Lion's Club i samarbejde med færdselspolitiet byggede på Skydebanevej i 1957. Her lærer skolebørnene, hvordan de skal agere i trafikken. Det er både sjovt og lærerigt og så kan man fantasere lidt om selv at have sådan en cykle-skolebus som et af børnene kører rundt i i klippet her.

Og til sidst en lokal vinkel. På videoen her om den nye jernbanebro over Limfjorden fra 1933 kan man se, at moderne ikke altid er lig med pænt, for den gamle jernbanebro er sandelig charmerende og fin. På filmen kan man også virkelig se hvordan der bliver lagt kræfter og manuelt arbejde i at skabe den nye forbindelse.

Sådan - og sikkert på mange andre måder - kan Filmcentralen - Danmark på Film altså bruges til at skabe et sjovt, aktivt og måske endda lærerigt frikvarter for dit skolebarn.