Foto: Luca Cavallin

Fortællinger fra heden

27.09.21
Inspirerende fortællinger, der tager dig ud i det danske vilde vesten.

Den jyske hede er ikke et stykke natur, der er opstået af vinden, vejrets og jordens egne kræfter - det er menneskers brug af landet fra bondestenalderen og frem, som har udpint og afgræsset jorden i en grad, så særlig vegetation er rykket ind, hvor der tidligere var anløb til løvskov.

På den måde er heden er bærende element i en stor del af Danmarkshistorien - først gennem sin opståen, så igennem det storstilede projekt med at opdyrke jorden i 1800-tallet. Den har været skueplads for både bønder og ingeniører, særegen natur og pestdød. Og den har naturligvis dannet grobund for et hav af historier helt frem til i dag, hvor Ida Jessens "Kaptajnen og Ann Barbara" udspiller sig som en dansk 1700-talswestern.

Tag med ud på den jyske hede i historier, både sande og falske, som er vokset frem der.

Kaptajnen og Ann Barbara

Historisk roman om de første, der opdyrkede heden i 1700-tallet. En art dansk western om den enlige nybygger, der begynder et liv helt fra bunden af og selv skal skabe alt. For voksne læsere af historiske dramaer.
Lån Kaptajnen og Ann Barbara af Ida Jessen
Lån Kaptajnen og Ann barbara som ebog på eReolen.dk

Hedeselskabet

Tre unge storbyvenner flytter til Vestjylland og lejer sig ind i et forfaldent husmandssted for at prøve kræfter med naturen, deres kreative talenter og sig selv. Der er højt til himlen, men barske livsvilkår for de fastboende. Autentisk ung roman for alle med interesse for ny dansk litteratur.
Lån Hedeselskabet af Malte Tellerup
Lån Hedeselskabet som ebog på eReolen.dk

Vadmelsfolk : noveller 1

Noveller, der med humor, indfølelse og social indignation skildrer hedebondens barske liv. Aakjær samlede indtryk til disse hedefortællinger på sine mange vandringer på den jyske hede.
Lån Vadmelsfolk af Jeppe Aakjær
Lån Vadmelsfolk som ebog på eReolen.dk

Sådan skulle det være

Historisk roman om bondesamfundets udvikling i et lille vestjysk sogn i sidste halvdel af 1700-tallet. Gennem præsten Nicolaj og bonden Søren i Snejbjerg følger vi ændringerne i samfundets opbygning fra hoveri og stavnsbånd til selveje og medbestemmelse.
Lån Sådan skulle det være af ove Madsen
Lån Sådan skulle det være som ebog på eReolen.dk

Hosekræmmeren og andre noveller

Hosekræmmeren Mikkels datter Cecil elsker den fattige Espen, men Mikkel vil have hende gift med den rige Mads Egelund, en beslutning der får tragiske konsekvenser.
Lån Hosekræmmeren og andre noveller af Steen Steensen Blicher
Lån Hosekræmmeren og andre noveller som ebog på eReolen

En kvinde ved bålet

En dyster kærlighedshistorie, der foregår på den jyske hede i et fattigt bondesamfund.
Lån En kvinde ved bålet af Jørgen Nielsen
Lån En kvinde ved bålet som ebog på eReolen.dk

Hans med sejrsskjorten

Om en skare fribytteres modstandskamp på den jyske hede mod svenskerne under krigen 1658-60.
Lån Hans med sejrsskjorten af Morten Korch
Lån Hans med sejrsskjorten som ebog på eReolen

Hedens børn

En fattig røgterdreng på den jyske hede forelsker sig i den rige storbondes datter. Efter mange genvordigheder vender alt sig til velsignelse for dem, og de bliver et lykkeligt ægtepar.
Lån Hedens børn af Lars Nielsen på bibliotek.dk
Lån Hedens børn som ebog på eReolen.dk

Og stormen rev mine fjedre

Om Steen Steensen Blichers liv, fra hans barndom på den jyske hede til en tilværelse i den samme egn som præst og forfatter, stadig plaget af personlige og økonomiske vanskeligheder.
Lån Og stormen rev mine fjedre af Niels Aage Barfoed på bibliotek.dk
Lån Og stormen rev mine fjedre som ebog på eReolen.dk

I skyggen af pesten

Pesten raser og Laurs og Ragna er alene tilbage i hver sin landsby på den jyske hede. De tror begge, at de er helt alene i verden, indtil Laurs ringer med kirkeklokken og Ragna svarer med sin bys kirkeklokke.
Lån I skyggen af pesten af Anette Broberg Knudsen
Lån I skyggen af pesten som ebog på eReolen.dk

Da lampen tændtes og andre jyske fortællinger

Noveller fra slutningen af 1800-tallets Jylland. Vi kommer med på den golde jyske hede, hvor landmændene kæmper en brav kamp for at få en tilværelse til at gro, og ind i bønder og andet godtfolks hjerter.
Lån Da lampen tændtes og andre jyske fortællinger af Jeppe Aakjær
Lån Da lampen tændtes og andre jyske fortællinger  som ebog på eReolen.dk

Smuglerens søn

Fortælling om tateren og smuglerlederen Math Hjejls liv på den vestjyske hede på Ringkøbingegnen.
Lån Smuglerens søn af Carit Etlar
Lån Smuglerens søn som ebog på eReolen.dk

Heden

Med udgangspunkt i Den Jyske Hede dokumenteres 150 års menneskelig påvirkning af heden gennem stigende mængder kvælstof i luften, inkonsekvent lovgivning og forkert naturpleje og beskyttelse.
Lån Heden af Hans Jørgen Degn

Artiklen er oprindeligt skrevet af eReolens redaktion