Billede fra filmen Valhalla

Efterårets familiefilm: Valhalla

10.10.19
Læs mere om den biografaktuelle film "Valhalla", som baserer sig på den danske succestegnefilm 'Valhalla' fra 1986 og Peter Madsens legendariske tegneserie af samme navn.

Tegnefilmen "Valhalla" fra 1986 kan i år fejre 40 års jubilæum. Da filmen kom, var det den dyreste danske tegnefilm nogensinde, der blev en gigantisk succes med næsten 600.000 solgte billetter. 10. oktober 2019 får ’Valhalla’ endnu engang præmiere i de danske biografer, men denne gang er det med rigtige skuespillere.

Filmen er instrueret af Fenar Ahamad, der tidligere har instrueret 'Ækte Vare' og 'Underverden'. Fenar voksede op på Amager og var fan af tegnefilmen Valhalla, fra han så den i 1. klasse i Islands Brygge skoles gymnastiksal. Siden fandt han frem til Peter Madsens tegneserie, som han også blev meget betaget af.

Fenars idé om at lave filmen udsprang fra barndommens begejstring og ud af udfordringen af at lave en film over de eventyrlige elementer, der er svære at filmatisere. Han skrev til Peter Madsen, som kunne lide hans idéer og mindede ham om at huske på, at alt er en fortolkning :”Selv om du baserer dit værk på vores, skal du have din egen fortolkning” . Nu er Fenars familiefilm på trapperne, og du kan opleve hans fortolkning på det store lærred i landets biografer fra efterårsferien.

”Nordisk mytologi er sejt og har givet resonans til hele verden. Vi er forbundet med den nordiske kultur og naturen, det er en af vores grundfortællinger, som jeg synes er vigtig i en tid, hvor mange føler sig rodløse”. fortæller instruktøren. Valhalla er en hyldest til vores mytologiske ophav, og Fenar Ahmad kan særligt godt lide gudernes fejlbarlighed og det moderne kvindesyn i den nordiske mytologi. ”Børnene må gerne forstå at deres ophav ikke bare er kristendommen”.

Peter Madsen har tegnet filmintroduktionen, og 20 af hans tegninger starter filmen.

Peter Madsen

Peter Madsen er Danmarks nok bedst kendte nulevende serietegner. Hans succesfulde albumserie 'Valhalla' (1979), som i år kan fejre 40 års jubilæum, har introduceret mange børn og voksne til den nordiske mytologi. I efteråret 2019 udkommer både et hyldestalbum med titlen 'Valhalla i nye hænder' og ikke mindst Fenar Ahmads film 'Valhalla', der bygger på Peter Madsens tegneserier og tegnefilmen fra 1986.

I 1977 gik Peter Madsen i gang med det, der skulle blive hans helt store gennembrud. Sammen med et forfatterteam og en farvelægger gik han i gang med den humoristiske albumserie 'Valhalla', der handler om de nordiske guder. I 15 albums, udgivet i årene 1979-2009, fortæller Peter Madsen gennem sine tegninger om livet hos guderne og jætterne på den anden side af Bifrost.

Madsens tegneserier om Valhalla er også blevet brugt til undervisning. Ikke længe efter udgivelsen i 1979, blev det første album 'Ulven er løs' genudgivet med en særlig undervisningssektion i samarbejde med forlaget Gjellerup. Denne undervisningsudgave fik tildelt Danmarks Skolebibliotekarforenings børnebogspris i 1981.
I 1982 startede produktionen af tegnefilmen Valhalla, som Peter Madsen var med til at instruere. Filmen havde biografpremiere i efteråret 1986, og bygger på de to albums 'Historien om Quark' og 'Rejsen til Udgårdsloke', der udkom i 1987 og 1989.

Find tegneserien her

Prisbelønnet tegner

Peter Madsen har modtaget en lang række priser for sit arbejde, heriblandt Ping Prisen i 1989, Norsk Tegneserieforums Sproing-pris: Bedste udenlandske tegneserie i 1992 og 2004, Orla-prisen i 2008 og senest Carlsen Prisen i 2019.

Udover sit arbejde med 'Valhalla' har Peter Madsen også illustreret bøger for Det Danske Bibelselskab, heriblandt 'Menneskesønnen' (1995) og 'Historien om Job' (1999). Peter Madsen er også manden bag billedbogserien 'Troldeliv', som han laver sammen med sin kone, Sissel Bøe.

Peter Madsen (f. 1958) er født i Århus og nåede i sin barndom at bo mange forskellige steder, før familien slog sig ned i Roskilde. I efteråret 1973 skabte han opmærksomhed med sine tegninger på tegneseriefestivalen i Huset i København, hvor Uno Krüger, den daværende redaktør på tegneserieforlaget Interpresse, fattede interesse for den unge Madsen.

Artiklen er udarbejdet af litteratursiden.dk