Dit barns sproglige udvikling

07.05.20
Bibliotekernes Sprogspor – vi giver jer noget at tale om! Få inspiration til at styrke dit barns sproglige udvikling på Bibliotekernes Sprogspor og tilmeld dig det månedlige nyhedsbrev.

Bibliotekernes Sprogspor er bibliotekernes fælles indsats, som støtter sprogstimulering og tidlige læsefærdigheder. Målgruppen for indsatsen er børn i alderen 0-7 år.

Du finder Bibliotekernes Sprogspor her

En gang om måneden udsendes et nyhedsbrev, hvor du kan læse om børns sprog og sprogtilegnelse samt finde tips, tricks og inspiration til sprogstimulering derhjemme. For at blive tilmeldt nyhedsbrevet skal du blot oprette en profil på www.sprogsporet.dk

Vil du gerne lige se, hvad nyhedsbrevet byder på, før du tilmelder dig, så bringer vi her nyhedsbrevet for maj i sin fulde længde:

Nyhedsbrev maj 2020

Dit spæde barn

Sproget skal opleves med alle sanser. Et ord forstås bedre, når vi har oplevet det, mærket det, leget det. Barnet forstår for eksempel ordet ”gynge” bedre, når det har mærket suset i maven og vinden i håret på en gyngetur. Når du gynger barnet, kan du sige: ”nu gynger du”. ”Ih det er dejligt – det kilder i maven”. ”Vil du have en tur mere på gyngen?”. Så bliver ordet ”gynge” lagret som en oplevelse og en kropslig fornemmelse. Så vil barnet bedre være i stand til at huske og forstå dette ord.

For at give en god kropsbevidsthed kan man synge sanglege på gulvet med barnet, hvor kroppen bevæges igennem. Sæt ord på det I gør sammen. Jo yngre dit barn er, og jo færre ord, det kender, des mere er der brug for, at nye ord støttes med oplevelser, sanser og billeder.

Som forælder kan du hjælpe dit barn ved at:

• give barnet oplevelser, hvor sanserne kommer i brug – for eksempel føle på sand eller vand
  • sætte ord på kroppen, når I leger, eller du pusler barnet. At smøre solcreme på kroppen er alletiders anledning til at sætte ord på arme, ben, numse, mave osv.
  • lege fysiske lege. For eksempel ride ranke, svingture eller at blive prustet på maven.
  • bruge fagtesange, som kan findes på YouTube og andre steder. Se sprogsporet.dk

Dit lidt større barn

Det er blevet dejligt forårsvejr, som indbyder til at komme udenfor i den friske luft. Det kan være rart at komme ud og røre sig. Ikke mindst i denne tid, hvor det også er lettere at være sammen på afstand i det fri.

Børn bliver glade og får energi, når de bruger kroppen. Og børn elsker, hvis hele familien leger med. Studier viser, at fællesskab om fysiske lege er det, der motiverer børn mest til mere fysisk aktivitet.

At løbe og lege er godt for kroppen. Vidste du, at bevægelse også styrker barnets indlæring? Børn bliver ikke gode til sprog alene ved at bevæge sig. Men bevægelse hjælper barnet til at lære og huske. Derfor kan du også give dit barn et større og aktivt ordforråd ved at sætte ord på, når I bevæger kroppen.

Så brug kroppen og sproget i hverdagens rutiner. Når I går på trapper, kan I tælle trin. Tal om vinden i håret, når I cykler. Sæt ord på kroppen, når I smører solcreme på. Eller hvad med 5 minutters familiegymnastik efter aftensmaden? I kan lave sprællemænd, stå på et ben og holde balancen, gå baglæns, snurre rundt eller hoppe – og der er et væld af sjove rim og remser, I kan bruge imens.

Under temaet ’Krop og bevægelse’ finder du inspiration til masser af lege og fagtesange.

Og selvom I ikke kan gå på biblioteket lige nu, så kan I stadig bruge alle bibliotekernes digitale tilbud. Her ser I nogle af de bøger, som I kan låne gratis hjemmefra gennem eReolen på PC, tablet eller smartphone.

Foreslåede titler til de små

Foreslåede titler til de lidt større børn