Der hvor litteraturen opstår - interviewserie med 12 danske forfattere

29.12.20
12 danske forfattere portrætteres i ny serie af videoer produceret af litteraturfestivalen Louisiana Literature. Forfatterne fortæller hver især fra de steder, hvor litteraturen opstår – rundt om i Danmark, Island og Grønland. Men litteraturen opstår også inde i hovedet på forfatterne, som i serien generøst deler ud af deres tanker om at skrive.

I en ny serie portrætter kan man komme tæt på nogle af dansk litteraturs store stemmer. Det er Louisiana Literature, der står bag filmene, og de er frit tilgængelige på Louisiana Channel, der er kunstmuseet Louisianas globale videoplatform. Den første film med Peter Høeg blev lanceret den 5. november.

Se forfatter-videoerne her på Louisianas globale video-platform Louisiana Channel

”Vi finder det vigtigt at indfange nogle af vores fineste forfattere på video, også for eftertiden, og vi glæder os til at dele video-serien med alle dem, som gik glip af dette års Louisiana Literature og en lang række øvrige litterære begivenheder”, fortæller festival-leder Christian Lund.

I de seneste måneder, hvor corona-pandemien på mange forskellige måder har ført til restriktioner og begrænsninger, er det digitale forbrug af litteratur steget. Det siger, ifølge Christian Lund, noget om, hvor vigtig litteraturen er, selv – eller måske netop – i krisetider. ”Forfatterne har haft svært ved at mødes med deres læsere, og vi selv har været nødsaget til at aflyse vores årlige internationale litteraturfestival. Det er derfor en stor glæde at kunne formidle litteraturen på denne vis og bringe læserne helt tæt på forfatterne”, fortæller Christian Lund.

Undervejs i filmene kommer mange af forfatternes refleksioner til udtryk i tankevækkende udsagn, som når Harald Voetmann i forlængelse af beskrivelsen af Tycho Brahes opdagelser på stjernehimlen siger: ”Jeg tror, der kan blive ved med at være store overraskelser i vente, og at vi også kan komme til at blive leet af engang i fremtiden med vores nutidige forestillinger om, hvordan det hele ser ud.” Eller når Suzanne Brøgger siger: ”Der er nogen, der siger, at enten spiser man andre, eller også bliver man selv spist. I Mellemøsten siger de, at hvis ikke man er inviteret til middagen, så er det fordi man selv står på menuen. Sådan er virkeligheden. Du er nødt til hver morgen du vågner at hvæsse dine knive.”

Sensommerbagtæppe – 12 steder hvor litteraturen opstår

Optagelserne til de 12 interviewfilm har fundet sted i løbet af de seneste måneder. Louisiana Literature har mødt forfatterne i deres eget revir – steder, der spiller en vigtig rolle i deres forfatterskaber. Den danske sensommer og det tidlige efterår har været bagtæppe – på Møn med Henrik Nordbrandt, i Løve på Vestsjælland med Susanne Brøgger, på øen Hven med Harald Voetmann, i Nørre Snede med Peter Høeg, på Amager Fælled med Ursula Andkjær Olsen, på øgruppen Hirsholmene med Kim Leine, i Island med Hanne Højgaard Viemose, ved Vadehavet med Peter Laugesen, i Sorø med Helle Helle, i Nuuk med Niviaq Korneliussen, i forladte Fun Park Fyn med Peter Adolphsen og endelig på Frederiksberg med Dorrit Willumsen.

Foruden de 12 portrætter er der en serie korte videoer med forfatterne som udsendes ved samme lejlighed: Suzanne Brøgger, der viser rundt i sin have, Peter Laugesen, der giver gode råd om at gå ture, Peter Høeg om sin berømmelse, Helle Helle om sine litterære inspirationer etc. Desuden har Louisiana Literature hen over sommeren 2020 afviklet flere end 30 live-arrangementer med forfattere i Louisianas park, da det var sundhedsmæssigt forsvarligt.

Frit tilgængeligt på Louisiana Channel

Videoerne har engelske undertekster, så også seere rundt om i verden kan opdage og fordybe sig i nogle af tidens mest interessante danske forfatterskaber. Louisiana Channel når langt ud i verden med mere end 20.000 daglige video-visninger. Der er i forvejen mere end 300 videoer med forfattere på kanalen – film som er optaget på Louisiana Literature.

Louisiana Literature er støttet af C.L. Davids Fond og Samling.