Nyheder for børn

Børns digitale adfærd og netetik

Inspiration til forældre og fagpersoner, som vil give børn en digital dannelsesindsprøjtning.

Udfordringen

Børn er storforbrugere af digitale medier. YouTube, SnapChat, TikTok og Instagram hitter, og børnene bruger hver uge mange timer på nettet. Forældre står tit på sidelinjen og har svært ved at følge med i de mange digitale trends.

Sidste år kørte Børns Vilkår en kampagne med spot på, at mange børn og unge har set indhold på nettet, der gør dem bange, eller har haft krænkende karakter. Der er eksempler på, at skoler har udsendt advarsler til forældregrupper, fordi lærere er blevet opmærksomme på, at der i elevgrupper har floreret en mordvideo eller grænseoverskridende indhold af seksuel karakter.

Det trender

I nyhederne hører man om vanvittige virale trends, hvor børn og unge udfordrer hinanden til at spise opvasketabs, sætte ild til sig selv eller hoppe ud af en kørende bil. Kæde-sms’er florerer med opfordring til selvskade. Der er eksempler på, at pædofile bruger gamingplatformetil at vinde børns tillid, for så senere at afpresse dem eller foretage overgreb på børnene, digitalt eller i den virkelige verden.

Som forældre er det svært at følge med udviklingen og have fingeren på pulsen i forhold til, hvilke trends der hitter. De omtalte eksempler giver grobund for bekymring. En naturlig reaktion på disse skræmmende eksempler er, at man forbyder sit barn at bruge digitale tjenester og overvåger deres adfærd på nettet.

At kvæle forbindelsen

Mange forældre har formentlig fra tid til anden en voldsom trang til at kappe børnenes internetforbindelse og inddrage mobilen for at skærme dem for de mange farer der lurer ”derude”. Det er en forståelig reaktion, men vi tror på at dialog og nysgerrighed er en bedre indgangsvinkel til at støtte børnene i deres mediebrug og onlineliv.

Det kræver stor opmærksomhed og involvering fra forældrenes side. Heldigvis er der, trods den hurtige udvikling på området, mange gode bøger og hjemmesider til forældre.

Her har vi samlet en række gode anbefalinger til inspiration:

Gode hjemmesider

• Medierådet for Børn og Unge

Medierådet for Børn og Unge formidler viden og materialer om børn og unges brug af digitale medier. Her finder du artikler og rådgivning om mange spændende og relevante ting. Eksempelvis hvordan man får en god dialog med sit barn om computerspil eller internetsikkerhed. Medierådet for Børn og Unge arbejder hårdt på at gøre internettet til et sikkert og trygt sted at færdes

Link til Medierådet

• Børns vilkår

Børns vilkår arbejder bl.a. for at forebygge mobning, og i en digital tidsalder, er mobning også flyttet over på de digitale platforme. Hjemmesiden indeholder bl.a. gode råd til, hvordan man etablerer gode dialogvaner med ens børn om deres oplevelser på nettet og brug af digitale medier. Man kan eksempelvis læse om, hvilken betydning selviscenesættelseskulturen på sociale medier har for børns trivsel. Prøv også forældrequizzen, som viser dig, hvilken forældretype du er.

Link til Børns vilkår

• Red Barnet

I samme boldgade finder vi Red Barnet, som bl.a. er gået ind i kampen mod digitale krænkelser. Med kampagnen SletDet giver de børn og unge råd til, hvordan man skal forholde sig, hvis man oplever, at eksempelvis billeder eller videoer er blevet delt på nettet uden ens samtykke. Her kan man blandt andet læse om lovgivningen og finde slettevejledninger. Der er også kontaktoplysninger til en rådgivningslinje for børn og unge. Se også det korte filmklip med Simone, som fik delt et nøgenbillede mod sin vilje, da hun slog op med sin kæreste.

Link til Red Barnet

• Sikker Chat

Red Barnet er også afsender på siden Sikker Chat, som er blevet til i samarbejde med Det Kriminalpræventive Råd. Hjemmesiden egner sig rigtig godt til fagpersoner. Det kan være skolelærere eller pædagoger, da der er en masse inspiration til undervisningsmateriale. Der er inspiration til ”de hårde emner”som datasikkerhed, men også ”de bløde emner”, som venskaber og følelser, der er tæt knyttet til børnenes digitale liv

Link til Sikker Chat

• Center for Digital Dannelse

Når man taler om børn og unges brug af digitale medier, henleder det tankerne på overbegrebet ”digital dannelse”. Derfor er det også væsentlig at fremhæve Center For Digital Dannelse. De har en klar målsætning om at skabe et trygt og værdiskabende samspil mellem børnene og teknologien. De udarbejder undervisningsmateriale til fri afbenyttelse.

Link til Center for Digital Dannelse

• Common Sense Media

Nu skal vi en tur ud i verden: På denne amerikanske hjemmeside kan forældre og undervisere finde ekspertanmeldelser og vurderinger af digitale medier. Særligt anvendeligt er deres gigantiske katalog af app-anbefalinger, hvor der er forældreguides til, hvad man bør vide om en specifik app, hvis ens barn kommer og spørger om de må downloade et nyt spil.

Link til Common Sense Media

Vil du vide mere?

• eKurser

Tjek eKurser.nu, hvor bibliotekerne har produceret onlinekurser om digital dannelse. Her finder du også endnu flere litteraturanbefalinger.

Link til e.Kurser.nu

• Podcast

På eKurser finder du også en kort podcast om digital adfærd og netetik.

Link til podcast

• Forældreworkshop

Afhold klassens forældremøde på dit lokale bibliotek.
    Aalborg Bibliotekerne udbyder en workshop om digital adfærd og netetik. Vi fortæller om trends og tendenser på de sociale medier, man som forældre skal være opmærksom på, og vi prøver at stille de rigtige spørgsmål, som får forældrene til at diskutere problemstillingerne.
    Workshoppen er en kombination af oplæg, eksempler og gruppeøvelser som tager forældrene gennem en række diskussioner om børns digitale liv.

Læs om forældreworkshoppen her.