Bøger til gamerglade børn

20.01.22
Er dit barn helt besat af at game online og ville du ønske at han/hun læste bøger i stedet, bare en gang imellem, så læs med her.

Det er ikke altid lige let at finde bøger der fanger vores børn i indskolingen, især ikke når de har mulighed for at game eller se andre game på YouTube. Det kick de får af at game kommer så hurtigt og hyppigt, at det ikke er mærkeligt at bøgerne ikke imponerer dem. Det kræver tid og en indsats at få et kick af at læse en bog, uanset om man læser selv eller man får læst højt.

Men når bogens emne spiller ind i barnets interesser og barnet i forvejen kender lidt til bogens emne, så er der en chance for at det går lidt nemmere.

De tre bøger jeg anbefaler herunder er ikke nødvendigvis de oplagte højtlæsningsbøger, da de har en del talesprog og lydord, men de kan måske give vi voksne et indblik i, hvad det er vores børn bruger så mange timer på så mon ikke det går alligevel.

En minecraftzombies dagbog ”På godt og ondt” af Zack Zombie

En lille lækker bog på 56 sider med illustrationer. Formatet gør at børn på 8-10 ikke bliver skræmt af bogen, som trods de få sider stadig rumme en god del tekst. Bogen er målrettet begynderlæsere så når i er godt igennem let blå på biblioteket så er det oplagt at forsøge med denne bog.

Bogen handler om Zack der er 12 år gammel og er en zombie. En Minecraft-zombie faktisk og så skriver han dagbog. ”På godt og ondt” er første bind i serien om Zack og hans venner, Slimbold, Krybe og Knogle. De 4 venner bliver udsat for mange skøre ting som er helt ude i hampen. Hvis man ikke kender Minecraft verdenen, kan bogen virke lidt fjollet, men den er faktisk meget sød og sjov.

Lån På godt og ondt af Zack Zombie

Slaget om Dark Dagalur af Thilo

Denne bog er skrevet på baggrund af universet i Fortnite og er en ”du er hovedpersonen” roman. Det betyder at barnet ikke skal lade sig slå ud af at bogen er 144 sider lang og kun har få illustrationer. Alt efter de valg barnet tager i denne bog kan historien blive meget lang eller lidt for kort. Bogen kan snildt bruges til højtlæsning og den kan bruges mange aftener i træk da man af og til må starte forfra eller bladre tilbage og prøve en anden vej.

Du får lige et uddrag fra indledningen som jeg håber vil overbevise dig om denne bogs potentiale.

”Kun bevæbnet med en spidshakke lader du dig falde ned. Glideren åbner sig, rykket trækker i dine muskler, men det mærker du ikke. Dit nickname er Cold Blood, fordi du træffer dine beslutninger helt koldblodigt, selv når forholdene er allerværst. Også i dag" I slaget om Dark Dagalur" Bevis det, for ellers bliver du en af de 98 procent, der allerede er døde. Så hvor styrer du din glider hen?”

Hvem har ikke lyst til at læse videre efter den indledning?.

Lån Slaget om Dark Dagalur af Thilo

RobinSamse og rejsen til jordens indre af Kim Langer

Den sidste bog jeg vil anbefale i denne omgang er en gammel sag, som bygger på Minecraft. RobinSamse var et stort hit på YouTube for små 10 år siden, hvor de optog sig selv mens de byggede i Minecraft. De to youtubere Robin og Samrita er siden blevet voksne og der er udgivet en række bøger om deres skøre oplevelser i den fiktive verden.

Bøgerne trækker tråde til en masse af de ting børnene møder på YouTube og når de gamer, og har den fordel at de er gode at læse sammen, også for vi voksne. Bøgerne er på omkring 50 sider og denne serie er mindre voldelig og mere ”nuttet” end de to foregående serier jeg har præsenteret, men det gør dem ikke mindre spændende, men egnet helt ned til 6 år. Som mor havde jeg gruet for at skulle læse denne serie højt, men blev utroligt positivt overrasket.

Lån RobinSamse og rejsen til jordens indre af Kim Langer

Hvis de tre ovenstående bøger ikke lige fangede, så er der også bøger om Roblox, YouTubere som Naja Münster, Den mandige elg m. flere. Så søg løs på biblioteket og jeg garanterer at du vil finde den helt rigtige bog til at vække dit barns læselyst.