Northanger Abbey af Jane Austen

08.04.19
Jane Austen brød sig ikke om tidens gotiske litteratur, og med "Northanger Abbey" parodierer forfatteren den gotiske genre med en naiv antiheltindes blik for teatralsk drama.

Morsom og karikeret fortælling fra 1790’ernes sociale mingleliv i den engelske by Bath. 17-årige Catherine Morland har nået alderen, hvor hun skal debutere i middelklassens selskabsliv for at finde sig en lovende ægtemand. Catherine er dramatisk anlagt og interesserer sig for gotiske romaner. I byens saloner møder hun Henry Tilney og John Thorpe, som synes at være mere interesseret i hende end blot et overfladisk bekendtskab. Catherine foretrækker Tilney og er lykkelig, da han inviterer hende med hjem til sit fødehjem, det gotiske kloster Northanger Abbey, som i Catherines livlige fantasi gemmer på dystre hemmeligheder.

Den gotiske genre udviklede sig i perioden fra 1760’erne til 1820’erne. Jane Austen havde meget lidt tilovers for stilarten og brød sig ikke om romanens teatralske plot og unuancerede karakterer. Om du er Austen-fan eller ej, så er Northanger Abbey et meget fint og lettilgængeligt værk, og nye læsere kan sagtens starte her.

Der er skrevet mange gode bøger om forfatterens værker og hendes fremragende evne til at portrættere familie- og selskabslivet og ægteskabet som institution. Satiren og det morsomme er altid nærværende og ligger som en konstant undertone. I Northanger Abbey er Catherine den naive antiheltinde, som lader sig rive lidt for meget med af stemningen i Bath og det dystre kloster. Hun har svært ved at gennemskue menneskene omkring sig og indser ikke, hvad der foregår, før det er for sent.

Romanen giver et værdifuldt indblik i datidens opfattelse af litteratur og læsevaner – der er åbenlyst forskel på, hvad kvinder og mænd bør læse. Austen sondrer mellem god og dårlig litteratur og lader genre og stilistik få sin egne stemme i denne glimrende og særdeles underholdende fortælling.

Jane Austen skrev Northanger Abbey omkring 1798, men bogen blev først udgivet efter hendes død i 1817.