Et uventet venskab

30.11.20
Roman. Kjell Westö tager læseren med på en vandring i to væsensforskellige midaldrende mænds tanker og færden i en nutidsverden fyldt med kriser og store forandringer.

I 'Tritonus – en skærgårdsfortælling' bygger dirigenten Thomas Brander et overdimensioneret og kantet hus – Casa Tritonus – i den finske skærgård. Hans liv og karriere står i stampe, fortiden henter ind på ham og yngre konkurrenter ånder ham i nakken.

Skolepsykolog og guitarist i det lokale danseband Rainbow, Reidar Lindell, er nabo til Brander. Reidar sørger i ensomhed over sin kones alt for tidlige død og bruger sin tid og sine kræfter på at pleje det lokale fællesskab på øen.

De to umage mænd nærmer sig gennem et halvt år hinanden i et uventet venskab.

Fremtidsfortælling med nutidsperspektiver

Handlingen udspiller sig i en nær fremtid i efterdønningerne af en pandemi. Det er blevet sværere at rejse og andre nutidige kriser banker på: terror skaber angst, fugleinfluenzaen rammer søfuglene, nynazister sætter ild til et flygtningecenter og #MeToo sparker bagud.

Man følger Branders og Lindells tanker om kvinder og kærlighed, forholdet til deres voksne børn, tidens kriser og de alderstegn, der melder sig. De er begge alene med deres smerte og usikkerhed, men i musikken har de fælles grund under fødderne og her finder de på hver deres måde en poetisk forståelse af livet.

Kjell Westö skaber handlinger og beskriver mennesker, som man tror på, og som det er en fornøjelse at udforske. Hans naturbeskrivelser er eminente og han formår at lade vekselvirkningen mellem det lange finske vintermørke og korte klare sommerlys skabe en smuk klangbund for fortællingens udvikling.