Når musikken fortæller historier

16.08.22

Musikken forbinder og forandrer os som mennesker. Den er både identitets- og fællesskabende. Musik forandrer os - både på det personlige, det kognitive og det samfundsmæssige plan. Musik og sange kan være med til at formidle vores budskab og hjælper os med at fortælle historien om, hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hvad vi føler. Når vi lytter til musik, så spejler vi os i fortællingen og lærer noget om os selv og hinanden, som i sidste ende er med til at forbinde og forandre os som mennesker.

Kampagnen "Min sang"

Biblioteker landet over sætter sammen med Danmarks Radio gang i en kampagne, der fokuserer på musik, sange og sangskrivning. Kampagnen hedder "Min sang" og løber i uge 33-38. I løbet af disse seks uger kan du opleve aktiviteter, arrangementer og udstillinger, der sætter spot på musik og sangskrivning. Måske skal du skrive en sang til din bedste ven, få inspiration til ny musik ved en lyttelounge, opleve guidet fælleslæsning med musik og meget andet.

Bibliotekerne har faktisk også en guldgrube af musik og musiklitteratur. Du kan både låne CD'ere, LP'ere, noder, biografier om musikere og meget mere. Du kan også lytte til flotte koncerter fra hele verden - direkte hjemme fra din sofaen via vores digitale netbaser: Medici.tv, Naxos Music Library og Quello Concerts by Stingray. Netbaserne kræver, at du er oprettet på et bibliotek.