Med andres ord

11.07.19
I sensommeren 2019 sætter bibliotekerne sammen med DR ekstra fokus på at skabe læseglæde blandt danskerne.

Vi dykker ned i litteraturens univers og åbner op for at komme tættere på danske klassikere og bringe den indre læselyst frem i dig.

Danskernes læselyst

Cirka 45% af danskerne læser kun skønlitteratur månedligt eller sjældnere, mens 18% aldrig læser. Hver 5. dansker har ikke læst en bog i et år. Mange af os oplever, at det kræver lidt ekstra at finde bogen frem, fokusere på ordene i teksten og gnave os igennem en hel roman, når der er så mange, mere lettilgængelige fristelser, som fx de sociale medier og streamingtjenester. Det vil vi gerne udfordre.

Mick Øgendahl og de store forfattere II

Med udgangspunkt i DR's 6 nye afsnit i serien 'Mick Øgendahl og de store forfattere II' bliver du taget med tilbage i litteraturhistorien med nedslag i nogle forfatterskaber, du givetvis har hørt om, men ikke nødvendigvis har førstehåndskendskab til.

Serien er, som de 6 tidligere afsnit (2018), bygget op om Mick Øgendahl som den nysgerrige læser, uden særlige forudsætninger, der bl.a. i personlige møder med forfatterne (spillet af skuespillere) og med interviews med eksperter udforsker forfatternes liv, hvad der drev dem til at skrive, og hvorfor de i dag stadig har noget at sige os.

Med andres ord

Med andres ord er titlen på efterårets litteraturtema. Med dette in mente sigter vi efter den oplevelse, de fleste læsere kender, at ud over at bogen er et vindue til den fiktive verden, forfatteren har skabt, så sker der i mødet med disse fiktive sansninger og erfaringer ofte en reflektion af læserens egne erfaringer og følelser.

Med den norske forfatter Karl Ove Knausgårds ord beskriver han, hvordan han som ung læser opdagede, hvad andres ord betyder for forståelsen af ham selv: "Litteraturen var det sted, hvor jeg gemte mig, og samtidig et sted, hvor jeg blev synlig. Et sted udenfor, hvor det indenfor bliver synligt, sådan er litteraturen for mig. Litteraturen og kunsten er sammen med religionen de enste steder, jeg kender, der kan etablere et sådant udenfor."

Den litterære klassiker

Med andres ord er derfor også essensen af en gængs definition på den litterære klassiker som et værk, der formidler universelle, menneskelige erfaringer, og som på tværs af tid og sted giver læseren en erfaringsdannende, kunstnerisk oplevelse.

Og hvis litterære kvalitet er af en sådan standard, at værket er åben for til stadighed nye læsninger og tolkninger.

De 6 store forfattere

De 6 forfattere, du kan møde i DR's serie er:

Følg linksene og læs de uddybende forfatterportrætter på Forfatterweb. Log ind med din bibliotekskode.

Fra hver deres placering i historien og gennem deres forskellige valg af genre, har de allesammen skrevet litteratur, der stadig har noget at sige os i 2019.

Se bare på, hvor stor en succes filmatiseringen af Lykke-Per blev sidste år. Visen Jens Vejmand griber os stadig om hjerteroden med social indignation, når vi afsynger den. Halfdan Rasmussens hyggelige børnerim, som vi alle er tak skyldig for vores tidlige sprogudvikling, er pludselig midtpunkt i en sag om politisk korrekthed og senest har politikere og historikere været ude at problematisere DR's planer om filmatisering af Leonora Christina Ulfeldts liv under henvisning til, at hun er en dømt landsforræder.

Følg med i bibliotekernes spændende tiltag i temaet Med andres ord og lad dig inspirere til selv at kaste dig ud i udforskningen af alle de gode, gamle klassikere.