Sprogspor

Lån en sprogrygsæk - leg med sproget

13.01.22
Nu kan du låne Sprogrygsække fyldt med bøger og legetøj. Sprogrygsækkene rummer timevis af gode læseoplevelser, lege og samtaler, som vil styrke dit barns sprog og glæde ved bøger.

Sprogrygsækkene er til børn i alderen 1-6 år, og de er inddelt i tre forskellige sproglige niveauer. Vi har inddelt rygsækkene i alderstrin, men de er kun vejledende, da børn jo heldigvis er forskellige. Så spørg os endelig, hvis du er i tvivl om, hvilken sprogrygsæk, der passer til dit barn, og så finder vi den rigtige til jer.

En sprogrygsæk indeholder bøger og for eksempel spil og hånddukker. Derudover finder I en Læseguide, som I kan lade jer inspirere af.

Sådan låner du en sprogrygsæk

Du låner og afleverer sprogrygsækken i bibliotekets åbningstid, og du kan reservere dem på vores hjemmeside. Arbejder du med børn 0-6 år i Aalborg Kommune, kan du også låne Sprogrygsækkene.

Aalborg Bibliotekernes Sprogrygsække er udviklet i et tværfagligt samarbejde mellem talepædagoger og børnebibliotekarer i Aalborg Kommune.

Præsentation af de 22 Sprogrygsække

Sprogrygsækkene indeholder både bøger, lege og legetøj og er sammensat ud fra forskellige temaer. Herunder kan du se, hvad de forskellige rygsække indeholder.

Sprogrygsække for 1-3 år

• På bondegården
    Mød koen, grisen, hønsene og alle de andre dyr, der bor på bondegården – og kør en tur med traktoren!

• Krop og bevægelse
    Sikke en krop! Den kan hoppe og danse, kravle og standse! Læs og leg om krop og bevægelse.

• Store maskiner
    Er det en rendegraver? Eller en gummiged? Læs om mange forskellige store maskiner, som har det til fælles, at de har hjul, motor og siger vrooooom og båååååååt!

• Min dag
    Læs og leg om din dag. Fra du står op, spiser, leger, bader, børster tænder og siger Godnat – og sov godt!

• Brug dine sanser!
    Se! Lyt! Lugt! Føl! Smag! Så skal der læses om, leges med og sættes ord på sanserne.

• Jeg skal i børnehave
    Nu er du blevet rigtig stor og skal i børnehave. Men hvad laver man i en børnehave? Åbn rygsækken og tag et kig ind i børnehavens verden!

Sprogrygsække for 3-5 år

• En verden fuld af farver og former
    Gå på opdagelse i alverdens vidunderlige farver, former og mønstre. Rød cirkel, blå firkant, grøn trekant.

• Stor eller lille?
    En rygsæk fyldt med bøger om modsætninger, forholdsord og den slags.

• Nu er det sovetid!
    På med nattøjet og frem med tandbørsten. Nu er det nemlig blevet sovetid. Godnat og sov godt!

• Vi tæller!
    Sæt ord på tal og antal – 1,2,3 … så er vi i gang! Åbn rygsækken og hop, læs og leg med tal på mange måder.

• Syng, rim, rems!
    I rygsækken finder du en stak bøger fyldt med sjove sange, skøre rim og fjollede remser.

Sprogrygsække for 5-6 år

• Leg med bogstaver, ord og begreber
    Med denne rygsæk kan du kigge, mærke, rime og endda smage på bogstaver og ord!

• Dinosaurernes verden
    Tag med ind i dinosaurernes verden og mød de kæmpestore fortidsdyr – både kødæderne og planteæderne.

• Den eventyrlige rygsæk
    Der var engang… mød en række kendte og mindre kendte eventyr fyldt med magi!

• En rygsæk fuld af fantasi!
    Hvad er fantasi for noget? I rygsækken finder du en stak bøger, der alle sætter skub i fantasien.

• Følelser – Glad? Sur? Trist?
    Kig i denne rygsæk og tag en snak om, hvordan det føles at være edderrasende, bange eller glad.

• En rygsæk fuld af insekter
    Det kribler og krabler i denne sprogrygsæk. Find luppen frem og gå på opdagelse i insekternes verden.

• Monsterrygsækken
    Bliv klogere på om monstre også kan blive bange, om de børster tænder og snup et spil monsterbowling.

• Rim og remser
    Er du vild med historier der rimer? Denne rygsæk har den slags i stimer.

• Gode venner
    Gode venner er noget af det bedste i verden. Denne rygsæk er fyldt med gode historier om venskab.

• Årstider
    Sol, regn, sne eller vind? Hvilken årstid er det mon? Kig i rygsækken og bliv klogere på de fire årstider.

• Jeg skal i skole
    Skoletaske, madpakke og nye venner. I denne rygsæk er der gode bøger om det, der fylder, når du skal starte i skole.