Foto af Tapio Haaja på Unsplash

Finland – Det underlige naboland mod nord?

05.12.22
Mange kender til fordommene mod vores finske nabofolk, men måske er vi i virkeligheden for få, der har et godt kendskab til det mægtige land mod nord. I anledningen af den finske nationaldag d. 6. december får du her mulighed for at udforske landet, kulturen – og måske selv fejre dagen.
Når Finland fejrer deres nationaldag handler det faktisk også om Norden, som vi kender den i dag. Her fejrer finnerne nemlig at de i 1917 erklærede sig uafhængige af Rusland, hvilket i denne tid på sin vis er mere aktuelt end nogensinde. Den finske befolkning markerer dagen d. 6. december ved at sætte 2 lys i vinduet, mens de via fjernsynet følger uafhængighedsballet fra præsidentens slot.

Følg denne guide fra Foreningen Norden og vær selv med i fejringen

Du kan selv følge med i fejringen online, som også kan ses på svensk.
Lyt til playlisten med musik, der passer til den finske nationaldag på Spotify, eller læs Finlands nationalskjald, Johan Ludvig Runebergs samlede digte.
Husk også noget god mad til festen og vores finske venner fremhæver selv deres Kareliske pirogger. Brødrene Price var i 2019 i Finland hvor de lavede forskellige retter blandt andet pirogger.

Dyk ned i den finske litteratur og lær vores finske broderfolks historie bedre at kende

Elsker du store familieromaner, hvor man virkelig får det historiske vingesus ind under huden, bør du læse denne murstensroman, som skildrer liv og skæbner omkring Helsinki og borgerkrigen ved selvstændigheden efter 1. Verdenskrig. Her kommer du tæt på historien og menneskerne i en storslået skildring af en tid, der om nogen har definerer Finland som nation.

Lån bogen Der hvor vi gik engang af Kjell Westö

Et storslået drama og en følelsesmæssig rusketur får du af Katja Kettu i Jordemoderen. Under Laplandskrigen i 1944-1945, hvor Finland går fra at samarbejde med tyskerne til at alliere sig med russerne, forelsker jordemoderen Vildøje forelsker sig lidenskabeligt i SS-officeren og fotografen Johannes. De får arbejde i en lejr for russiske fanger og bliver vidne til barbariske uhyrligheder, så spørgsmålet er om de kan overleve med forstanden og menneskeligheden i behold?

Lån bogen Jordemoderen af Katja Kettu

Har du mod på at springe ud i en eksistentiel fortælling om det gode i mennesket, kan Huggerne af Roy Jacobsen stærkt anbefales. Her bliver den finske tømmerhugger sats til at kløve brænde for den russiske hær, efter at finnerne har brændt hele hans byen ned før russerne kunne indtage den.

Lån bogen Huggerne af Roy Jacobsen

Moderne finsk litteratur er både helt sin egen og emmer af storslået kunstnerisk kvalitet. Find flere eksempler Gentofte Bibliotekernes side Litteratur fra Finland, eller på Litteratursidens tema Finland i litteraturen