Danmarks befrielse

04.05.20
Vi må aldrig glemme, hvad frihed er værd. Det er 75 år siden, at Danmark atter blev frit efter besættelsen under 2. verdenskrig.

D. 9. april 1940 blev Danmark besat og d. 5. maj 1945 var Danmark atter frit. Vi tænker tilbage og mindes heltene, der betalte den højeste pris.

"I dette øjeblik meddeles det, at Montgomery har oplyst, at de tyske tropper i Holland, Nordvesttyskland og i Danmark har overgivet sig".
D. 4 maj. 1945 lød det glade budskab. Danmark var atter frit.

Litteratur om 2. verdenskrig

Der findes meget litteratur og film om 2. verdenskrig: Krigsberetninger og biografier om og af soldater, modstandsfolk og overlevende fra koncentrationslejre. Kom tættere på krigen med personlige beretninger om livet under krigen:

Se film på Filmstriben om besættelsestiden

Læs Faktalink store baggrundsartikel om 2. verdenskrig her

På danmarkshistorien.dk kan du høre Christian 10.s tale ved befrielsen d. 5. maj 1945

Find ebøger på eReolen om 2. verdenskrig under denne artikel.

DR fejrer Danmarks befrielse

I aften er det 75 år siden, at Danmark blev frit efter fem års tysk besættelse. Det markerer DR med programmet 'Vi fejrer 75-året for Danmarks befrielse', der sendes på DR1 d. 4. maj klokken 20.00 fra en boligkarré i København med live-publikum på altanerne. Her kan du både se historiske indslag fra DR's arkiver og møde danskere, der selv har oplevet krigen. Der vil også være musik og en række syngende folketingspolitikere.

Se de unikke billeder fra befrielsen på Dr.dk

Hør hele frihedsbudskabet

Frihedsbudskabet 4 Maj 1945. Johannes G Sørensen fra BBC..wmv

Delvist baseret på artikel skrevet af Frederikshavn Kommunes Biblioteker.