Coronalitteratur, nye udtryk og samtidshistorie

Af Anonym (ikke efterprøvet)
07.10.20
Pandemien smitter af på litteraturen og de kreative udtryksformer. Siden coronakrisens fremkomst er der dukket en række udgivelser op på forskellige platforme, som alle omhandler livet i skyggen af corona. Her får du et udpluk.

Coronaen har forandret vores liv, vores hverdag, måden vi tænker og omgås med hinanden på. Venskabelige kram er udskudt på ubestemt tid. Skjult af mundbind må vi vænne os til at aflæse smilet i hinandens blik. I en tid under konstant forandring, skal vi være omstillingsparate som aldrig før. Læs hvilke aftryk pandemiens krisetid har sat i litteraturen og dens former. En af de tydeligste tendenser man ser, er trangen til at dokumentere coronakrisen som samtidshistorie set fra individets, fællesskabets og samfundets perspektiv.

Nye bøger:

Harald Voetmann har skrevet en samfundssatire med ingen ringere end H.C. Andersen i hovedrollen. I "H.C. Andersens quarantine-dagbog" følger vi den berømte forfatter på fodrejse rundt i København under coronakrisen.

"Hvor er du" er ni forfatteres bidrag af fortællinger, som er skrevet under og om coronaen.

Louise Juhl Dalsgaard har bearbejdet krisen og nedlukningen litterært med digtsamlingen, "I dag skal vi ikke dø". Digtene sætter ord på pandemiens påvirkning af samfund, fællesskaber og individ og forholder sig bl.a. til den usikkerhed, frygt og ensomhed, som mange mennesker føler.

Faglitteratur:

"Hvornår er det i morgen? Pandemiens paradokser" af Ivan Krastev sætter fokus på coronaens mulige påvirkninger på samfundet og dets udvikling. Vil pandemien på sigt komme til at udfordre EUs rolle og sammenhængskraft?

Med "I smittens tid - vidnesbyrd fra pandemiens frontlinje" reflekterer Paolo Giordano begavet og forståeligt over menneskets rolle i forhold til naturen, ligesom han tegner et billede af de mulige konsekvenser for omverdenen og det globale samfund.

"Tankerækker – om livet på landet under COVID-19" er udgivet af Pro-Vins, en virksomhed, der arbejder med udviklingsmuligheder i de danske landdistrikter. I magasinet stilles spørgsmål ved, om der ifm. COVID-19, er opstået en ny dagsorden, som landsbyerne med fordel kan gribe.

Filosoffen og polemikeren Slavoj Žižek har udgivet "Pandemi! Covid-19 ryster verden", som er en politisk analyse af samfundets fremtidsudsigter set i lyset af coronakrisen.

Nogle bøger får desuden fornyet aktualitet i lyset af COVID-19. Det gælder f.eks. "Rynkekneppesygen" af Peter Adolphsen og "Epi-demos" af Anders Fogh Jensen. Derudover er der udgivet en række børne- og ungdomsbøger, som behandler corona som emne. Se nederst på siden.

Fællesdigt og happening:

ordunivers.dk kan du være med i et kollektivt, nationalt langdigt, om at 'savne under corona'. Digteren, Caspar Eric står bag idéen som er blevet til i samarbejde med bibliotekerne og litteraturfestivalen, Ordkraft.

Wa(l)king Copenhagen inviterede 100 kunstnere til at skabe 100 vandringer gennem København i løbet af 100 dage – som en dagbog fra en storby, hvor corona-krisen satte dagsordenen og ændrede vores dagligdag radikalt. Du kan se mere her.

Sociale medier og nye udgivelsesformer:

APART TOGETHER er et kunstprojekt på Instagram, der samler forskellige kunstværker, der enten er blevet til under coronakrisen eller får nye betydningslag i lyset af den. Se mere her.

Flere forfattere har udgivet litterære tekster på sociale medier. F.eks. har Lone Hørslev delt et coronadigt på sin Facebook-side.

Pga. restriktioner har Teater Republique lavet en virtuel forestilling, Coronamonologerne, der skal reflektere coronakrisen og spejle det drama, vi alle er midt i. Her har forfattere og dramatikere skrevet korte monologer, der fortolkes og indspilles af forskellige skuespillere isoleret i deres hjem. Se mere her.

Digteren, Sternberg har lavet og oplæst en række 'helbredende' digte, som er tilsat musik og udgivet på platformen, Soundcloud. Se mere her.

Caspar Eric har skrevet en lyrisk coronadagbog på bloggersiden, Tumblr. Her finder du et uddrag.

Samme Caspar Eric og Knud Romer har lavet en corona-podcast med navnet "Dagbog fra Covid-19". Du kan finde den her.

Dagbladet Information har bedt en række kendte forfattere om at bidrage med coronadigte. Læs dem her. Du ken desuden høre Morten Søndergaard læse sit digt "Vi Rus" op her.

Digteren, Mads Mygind, har via eReolen udgivet digtet ”Inkubationstid”, som handler om at blive far under coronakrisen. Du kan læse hele digtet på eReolen. Du kan også høre Mads Mygind læse digtet op her.