Billede af pige der læser

6 tips til at få god læselyst

20.09.19
Bibliotekar Line Dalbro Schaumann giver 6 gode tips til, hvordan du får god læselyst.

Flere undersøgelser viser, at vi nedprioriterer læsningen mere og mere, og det er en skam, for læsningen giver os rigtig meget igen.

Mobilen og streamingtjenester er hårde konkurrenter til læsning og fordybelse, men Aalborg Bibliotekernes bibliotekar Line Dalbro Schaumann har samlet 6 gode råd, som man kan tage med sig for at komme godt i gang med at læse:

1. Bestem dig for, at du VIL læse, men sæt dig et realistisk mål
  2. Find litteratur, hvor du kan identificere dig med hovedpersonen eller hvor hovedpersonens situation minder om din egen
  3. Hvis du møder 5 ord på en side i bogen, der er for svære - så drop at læse bogen
  4. Sæt dig et sted, hvor der er rart at være og du ikke bliver forstyrret
  5. Gå flere sammen om at læse den samme bog, I bestemmer selv om I vil sidde sammen eller hver for sig
  6. Find litteratur, der interesserer DIG

Her kan du læse mere om, hvordan Line vendte læsevanskeligheder til læselyst.