Med andres ord - tema på DR og bibliotekerne

Med andres ord - 'klassikere på glas'

05.09.19
Sammen med DR tryktester bibliotekerne de store litterære klassikere. Når en ny omgang 'Øgendahl og de store forfattere' går på skærmen, kan du hos Aalborg Bibliotekerne således opleve 'klassikere på glas', klassikere omsat til naturvandringer, kåring af 'Hele Danmarks yndlingscitat' og meget mere.

I de kommende fem uger deltager Aalborg Bibliotekerne i et større kampagnesamarbejde med DR, hvor man dykker ned i det skatkammer af litterære værker, som tiden ikke har kunnet glemme. Det sker under den fælles titel 'Med andres ord', hvor bl.a. litterære citater skal føre dig ind i værkerne.

Hos DR kan man således opleve seks nye programmer af 'Øgendahl og de store forfattere' og den digitale feature 'Bøgernes danmarkskort', hvor man kan gå på opdagelse i litteraturen. På Aalborg Bibliotekerne får klassikeren nyt liv i form af fx. naturvandringer og slam-battles, og en all-time kåring af danskernes favoritbogcitat.

Følg kampagnen og dens aktiviteter på bibliotekets temaside

Med læselampen rettet mod de store
Det er sandsynligvis som modtrend til, at vi har så travlt med alt det nye, at utroligt mange af de store klassikere de seneste år er begyndt at udkomme i genudgivelser og eksklusivformater.

'Som mennesker er vi besatte af at storme fremad; men vi har også brug for at se os tilbage for ikke at miste overblikket', siger Tina Bang Jakobsen, leder ved Aalborg Bibliotekerne og ansvarlig for Bibliotekernes Temasamarbejde .

'I klassikeren ser vi noget eviggyldigt, noget vi kan klamre os til, og som taler til os på tværs af tid. Vi undersøger i denne omgang, hvad det er, klassikeren kan. Både når vi tager den i dens oprindelige form, men også når den spædes op med sjov og spas og indtænkes i nye rammer og formater.'

'Personligt kan jeg ikke vente med at opleve konceptet klassiker-kampen, hvor vi i bedste boksematch-stil sætter klassiske forfatterskaber i hvert sit ringhjørne. Eller 'klassikere på glas', hvor vi i marmelade- og sylteglas laver en symbolsk indkogning af udvalgte bogtitler fra det klassiske forrådskammer.'

Livet med andre(s) ord
Mange af bibliotekets udstillinger og aktiviteter vil desuden spejle de satsninger, DR lancerer ifm temaet 'Med andres ord'.

Et af de store initiativer bliver her et gensyn med 'Øgendahl og de store forfattere' i seks nye udsendelser, der gennem en række fiktionelle møder mellem komikeren Mick Øgendahl og store, afdøde forfattere, giver nye og uventede vinkler på deres forfatterskaber og levede liv.

"Hvis man til tider kæmper med at forstå sig selv eller mennesker omkring en, eller bare er på jagt efter oplevelser, håber vi, at der er noget at hente i dette tema. Vi vil gerne vise, at litteraturen kan sætte ord på følelser, relationer, steder, minder, drømme og fantasier. Og måske også bedre end man selv er i stand til. Det er et tilbud om at forstå livet med andres ord." siger Nikolaj Vitting Hermann, Tværgående redaktør i DR Medier, og uddyber:

"Temaet har særligt fokus på litterære citater, for vi gerne vil springe direkte ind i en følelse eller oplevelse fra værket, man kan relatere til uden først at skulle igennem en forside, titel eller forfatternavn, der måske ikke umiddelbart vækker så meget genklang i eget liv."

Her er Micks råd til hvordan du kommer op - eller ned - i stolen og i gang med at læse (et godt sted at starte er selvfølgelig biblioteket)

Hele Danmarks yndlingscitat
'Livet er en dejlig gave. Jorden er en herlig jord. Der er øller i min mave. Der står krokus på mit bord (Halfdan R.).

En tredje strofe i efterårets litteraturtema er samarbejdet med Danmarks Biblioteksforening om nominering og kåring af danskernes yndlingscitat. Det sker i forbindelse med foreningens årlige biblioteksuge, der sætter fokus på bibliotekets rolle for dig, mig og samfundet.

Forslag kan indstilles via postkort, der fås på bibliotekerne eller via hjemmesiden yndlingscitat.dk. Sidste frist for deltagelse er fredag den 30. august kl 11.00, hvorefter den samlede beholdning af forslag går forbi et nøje udvalgt dommerpanel.

Det vindende citat kåres kort herefter og optrykkes på en række deluxe-postkort, der kan rekvireres via de danske biblioteker.

For mere information om temaet kontakt kommunikationsmedarbejder Jes Folden Hyldig på jes.hyldig@aalborg.dk og tlf. 9931 4339. Fra uge 35 får temaet desuden sin egen side på DR: dr.dk/medandresord

Temasamarbejdet er en koordineret indsats, der faciliteres af Danmarks seks Centralbiblioteker: Gentofte, Herning, Odense, Roskilde, Vejle og Aalborg. I alt deltager 56 biblioteker i dette års tema om klassikerne.